به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دکتر علی نورزاد در ابتدا با توضیحاتی پیرامون اهدف توسعه و اصلاح شبکه حملونقل کشور گفت: نگرش شبکهای به توسعه محورها، آمایش سرزمین، ملاحظات دفاعی-امنیتی، سودآوری ملی و موقعیت ترانزیتی کشور از مسایل اساسی در خصوص پیاده سازی اهداف پیشرو است.
وی رویکردهای شرکت ساخت و توسعه را در سال 1394در چند بخش ارایه کرد و افزود: تلاش برای بازنگری در طرحهای مطالعاتی و استفاده از فنآوریهای نوین در احداث زیرساختهای حمل و نقل با رویکرد استفاده بهینه از منابع مالی و کاهش هزینهها یکی از اولویتهای ما در سال آینده است.
دکتر نورزاد با توجه به مقرون به صرفه بودن حملونقل ریلی در مقایسه با سایر روشهای جابه جایی کالا و مسافر در کشور گفت: توجه به توسعه ظرفیتهای حمل و نقل ریلی برای کاهش سهم حمل و نقل جادهای در چارچوب طرحهای بالادستی و طرح جامع حمل و نقل از دیگر رویکرهای ما است. وی اولویت بندی عملیات اجرایی پروژهها با توجه به محدودیت منابع مالی در چارچوب طرح جامع حمل و نقل به عنوان راهنمای برنامه ریزی کارآمد در توسعه زیر ساختها را بخش دیگری از این رویکرها عنوان کرد و در پایان توجه خاص به بحث پژوهش در زمینه های تخصصی مورد نیاز و آموزش و ارتقای سطح دانش فنی کارکنان شرکت و دسترسی به فن آوریها و دستاوردهای جدید را بخشی از برنامههای کلی شرکت ساخت وتوسعه در سال 1394 دانست.
وی تاکید کرد: توسعه زیرساختهای حملونقل تنها با حمایت همه جانبه دولت و مجلس شورای اسلامی ممکن است و در این راستا شایسته است نمایندگان مجلس با استفاده از ظرفیتهای قوانین پیشبینی شده کشور، زمینه استفاده از سایر منابع اعم از اوراق مشارکت، سهام شرکتهای دولتی، فاینانس و... را برای توسعه انواع راهها فراهم نمایند.
دکتر علی نورزاد در ادامه این جلسه عملکرد شرکت ساخت وتوسعه در سال جاری را تشریح کرد و گفت : هم اکنون حدود 4 هزار کیلومتر راهآهن، 1200 کیلومتر آزادراه و 5 هزار 400 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در کشور در دست ساخت است که سهم اعتبارات مصوب سال 1393 از محل منابع عمومی در احداث راه، آزادراه و راه اصلی بالغ بر 19 هزار و 873 هزار میلیارد ریال است.
وی اهداف کمی زیرساختهای حمل و نقل در سال 94 را در بخشهای زیر توضیح داد و گفت: احداث 245 کیلومتر راهآهن، 95 کیلومتر آزادراه، 600 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی برای توسعه زیربناهای حملو نقل از سوی شرکت ساخت و توسعه در سال 1394 پیش بینی شده است. شایان ذکر است که بخشی از منابع اعتباری صرف عملیات اجرایی زیرسازی و پیشرفت فیزیکی در سایر پروژههای در دست اجرا خواهد شد.
دکتر نورزاد پیش بینی منابع فاینانس در بند الف تبصره 4 لایحه بودجه سال1394را تشریح کرد و گفت: استفاده دستگاههای اجرایی و بخشهای خصوصی و تعاونی با سپردن تضمینهای لازم به بانک های عامل از تسهیلات تامین مالی خارجی (فاینانس) در سال آینده علاوه بر باقی مانده سهمیه سالهای قبل معادل ریالی سی و پنج میلیارد دلار تعیین شده است تا توسط شورای اقتصاد بر اساس مفاد ماده 82 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به طرحهای دارای توجیه فنی, اقتصادی, مالی و زیست محیطی اختصاص یابد.
در انتها مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در راستای عملیاتی ساختن ظرفیتهای مندرج در لایحه بودجه سال 1394 تبصرههای پیشنهادی را برای افزوده شدن به لایحه بودجه سال آینده را ارایه کرد و حمایت از ساز و کارهای پیشنهادی و مشوقهای لازم برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی در تکمیل و توسعه زیرساخت ها به منظور جبران کسری اعتبار منابع عمومی را مهم و قابل توجه ارزیابی کرد.
نورزاد در انتها یادآور شد یکی از خواستهای اصلی مردم از مجلس و دولت ایجاد حملونقل سریع، ایمن و روان است که این مهم تنها با حمایت همه جانبه تکتک نمایندگان مجلس میسر خواهد شد.