به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد افزود: رویکرد وزارت راه و شهرسازی بر مدار مسئولیت اجتماعی در توسعه زیرساخت ها متمرکز است و در همین راستا درنظر گرفتن موضوعات فرهنگی و اجتماعی اعم از محلی و ملی در ساخت راه ها در دستور کار قرار دارد.
وی بحث منظر یا معماری راه را در همین راستا عنوان کرد و گفت: توجه به منظر راه به معنای رعایت ویژگی های خاص معماری، فرهنگی، زیست محیطی و... هر منطقه در ساخت انواع راه ها است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این بازدید تاکید کرد: از این پس در آزادراه حرم تا حرم منظر راه در ساخت تونل ها، پل ها، پمپ بنزین ها، مجتمع های گردشگری، گاردریل ها، تقاطع ها، خط کشی ها، روشنایی ها و... مدنظر قرارگیرند.
وی ادامه داد: توجه به معماری ایرانی و اسلامی با درنظر گرفتن ویژگی های محیطی و جغرافیایی و فرهنگی هر منطقه علاوه بر افزودن بر جاذبه های راه، سبب تطابق راه های هر منطقه با شرایط آن و شناسنامه دار شدن راه ها به لحاظ معماری و تمایز آنها از یکدیگر می شود.
نورزاد یادآور شد: در پروژه حرم تا حرم بافت کویری و وجود کاروانسراها و به کارگیری شاخص های آن می تواند در مجتمع های خدماتی و رفاهی ملاک عمل قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه تهیه منظر راه برای پروژه های ملی را در دستور کار دانست و گفت: در آزادراه حرم تا حرم به عنوان اولین پروژه منظر راه مورد توجه قرار گرفته است و این مساله پس از افتتاح پروژه نیز در ساخت سایر ابنیه آزادراه مورد توجه خواهد بود.
نورزاد توجه به معماری راه را در ایران دارای قدمت دیرینه عنوان و اضافه کرد: می توان با تکیه بر تجربه دیرینه در معماری و هنرمندی ایرانیان در معماری راه که سبب به یادگار ماندن بناهای برجسته ای در مسیرهای مواصلاتی بالاخص در احداث پل های قدیم شده است، تمایز و برجستگی را به راه های کشور به لحاظ معماری وارد کرد.