به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حملونقل کشور، علی نورزاد با اشاره به مراحل نهایی احداث آزادراه حرم تا حرم حدفاصل قم تا گرمسار بهرهبرداری از این آزادراه را گام اساسی در ساخت شبکه آزادراهی کشور عنوان کرد و گفت: طرح کلی این آزادراه از چهار استان مهم قم، تهران، سمنان و خراسان رضوی عبور کرده و در بخشهای مختلف با ویژگیهای توپوگرافی کاملا متفاوتی از دشت تا کوهستان روبرو است.
وی افزود: این آزادراه از لحاظ کاربردی علاوه بر اتصال آزادراهی سه شهر بزرگ تهران، قم و مشهد شهرهای مهمی از جمله گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور را نیز تحت پوشش قرار میدهد.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با اشاره به مشارکت 60 درصدی وزارت راه و شهرسازی و 40 درصدی بخش خصوصی، هزینه های اجرای این بخش از طرح را 6 هزار و 900 میلیارد ریال عنوان کرد.
نورزاد یادآور شد: احداث این پروژه در سه فاز اجرایی پیش بینی شده است که فاز اول از قم تا گرمسار، فاز دوم از گرمسار تا سمنان و در فاز سوم از نیشابور تا مشهد است که فاز اول آن به طول 152 کیلومتر در بهمن ماه به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: این آزادراه از نظر حملونقل بینالمللی حایز اهمیت است و انتقال کالاهای ترانزیتی از چین و آسیای میانه در شرق و شمال شرقی از طریق قلمرو ایران به حوزه های قفقاز، آسیای غربی، حوزه دریای مدیترانه و بالعکس از مزایای ویژه این طرح در حوزه بینالملل به حساب می آید.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با ساخت حدفاصل مشهد تا گرمسار، ایران از طریق شبکه آزادراهی کشور نیز در کریدور بینالمللی شرق- غرب یا همان جاده باستانی ابریشم به واسطه مرزهای مرند و بازرگان به ترکیه و راههای بینالمللی متصل میشود.
نورزاد همچنین احداث این آزادراه را به منظور ارتباط مرکز و جنوب، به شمال شرق کشور مهم ارزیابی کرد و گفت: این طرح از طریق مرزهای سرخس، باجگیران و تایباد، توسعه دهنده حمل و نقل ترانزیتی در منطقه خواهد بود.
وی در خاتمه اتصال مراکز استانی به عنوان قطبهای صنعتی در سطح ملی، اتصال شرق و غرب کشور به یکدیگر و احداث مسیری ایمن با ضریب اطمینان بالا از این مراکز به شهر مقدس مشهد به عنوان بزرگترین قطب گردشگری مذهبی کشور را از اهداف اساسی این طرح عنوان کرد.