به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد ضمن اعلام این مطلب افزود: طرح آزاد راه حرم تا حرم میان شهرهای مقدس قم و مشهد تعریف شده است که علاوه بر بخش اول آن که آماده بهره برداری است، بخش دوم آن حد فاصل گرمسار _ سمنان به طول تقریبی 120 کیلومتر و بخش سوم حد فاصل نیشابور _ مشهد (سه راهی باغچه)به طول تقریبی 80 کیلومتر و بخش چهارم حدفاصل سمنان-نیشابور در دست مطالعه و آماده جذب سرمایه گذاری است.
وی ادامه داد: در حالیکه شهر مشهد مقدس به عنوان بزرگترین مرکز جذب گردشگر داخلی و خارجی در این مسیر قرار دارد، تاکنون شبکه ارتباطی مرکز و جنوب به شمال شرق کشور محروم از شبکه آزادراهی بوده و این امر موجب شد تا امکان سنجی احداث آزاد راه در این بخش از کشور، برای اتصال به شبکههای آزادراهی موجود کشور مورد بررسی قرار گرفته و در این راستا طرح آزاد راه حرم تا حرم شکل گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین آزادراه حرم تا حرم را واقع در کریدور بینالمللی حمل و نقل شرق به غرب و کریدور آسیایی(تراسیکا) عنوان کرد که موجب اتصال چهار استان قم، تهران، سمنان و خراسان رضوی و تکمیل شبکه آزادراهی کشور میشود.
نورزاد بهره برداری از این طرح را در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان های واقع در این مسیر بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: اتصال مرزهای شرقی و غربی کشور برای توسعه ترانزیت در منطقه از طریق شبکه آزادراه، افزایش چشمگیر ظرفیت ترافیکی با توجه به پتانسیل حمل کالاو مسافر در کریدور آزادراهی، ارتقاء ایمنی، کاهش در تصادفات رانندگی، مصرف سوخت، کاهش گازهای گلخانه ای و زمان سفر و اتصال شهرهای مهم استانهای مسیر آزادراه به عنوان قطبهای صنعتی در سطح ملی و اتصال شرق و غرب کشور را از جمله اهداف محقق شده از طریق بهره برداری از این آزادراه است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه خاطرنشان کرد: بهره برداری از آزادراه قم-گرمسار موجب کاهش 85کیلومتری مسیر و 90 دقیقه ای زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک و 150 دقیقه ای برای وسایل نقلیه سنگین می شود که این امر در تسهیل سفر میان دو قطب مذهبی کشور بسیار موثر خواهد بود.
نورزاد اضافه کرد: قطعات این طرح با توجه ترافیک کالا و مسافر توسط مشاور پروژه اولویت بندی خواهد شد و وزارت راه نیز طبق اولویت بندی تکمیل قطعات بعدی را در دستور کار قرار خواهد داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در انتها یادآور شد: برای قطعه سمنان تا نیشابور در حال مطالعه و مذاکره برای جذب سرمایه گذار هستیم، چراکه این قطعه به دلیل نوع و طول مسیر به اعتبار قابل توجهی برای احداث نیازمند است.