به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دکتر علی نورزاد با اشاره به عملیات انجام شده در این محور ریلی عنوان کرد: راهآهن میانه- اردبیل به طول 175 کیلومتر در 9 قطعه در دست احداث است که عملیات خاکی آن حدود 40 میلیون متر مکعب و دارای 58 دستگاه تونل به طول 23 کیلومتر و 31 دستگاه پل بزرگ به طول 4 هزار متر است که 16 کیلومتر از تونلهای آن حفاری و اکثر پلهای بزرگ تا زیر عرشه تکمیل شده است و بیش از 62 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ضمن اشاره به قرار گرفتن این محور در منطقهای کوهستانی و صعبالعبور گفت: این خطآهن نیز همانند سایر محورهایی که از مناطق کوهستانی عبور میکنند دارای احجام عملیات خاکی بالا و ابنیه فنی خاص و قابل توجه است و با اتخاذ تمهیدات مهندسی، مشکلات و مسایل اجرایی پروژه مدیریت شده و راهکارهای فنی آن توسط مهندسین مشاور رتبه یک کشور مطالعه، ابلاغ و در حال اجرا است.
نورزاد افزود: مطالعات این محور از سال 1376 توسط مهندسین مشاور پایه یک کشور با هدف اتصال ریلی اردبیل به شبکه سراسری با کمترین طول و با در نظر گرفتن چشماندازهای مسیر و سهولت حملو نقل بار و مسافر، آغاز و در سال 1384 تکمیل و متعاقب آن عملیات اجرایی آغاز گردید است. با توجه به کوهستانی بودن منطقه و شرایط خاص ژئوتکنیکی آن، انجام آزمایشهای ژئوتکنیک تونلها و ترانشههای بلند مسیر مهم و حایز اهمیت است که متاسفانه در زمان انجام مطالعات به دلیل هزینه بالای احداث راههای دسترسی و صعوبت استقرار تجهیزات و ماشینآلات انجام آزمایشهای ژئوتکنیک، به این مهم توجهی نشده و طی سالهای اخیر با تلاش مهندسین مشاور در حین اجرا، مطالعات زمینشناسی مهندسی و حفر گمانهها و اطلاح مشخصات فنی و هندسی مسیر متناسب با اطلاعات بدست آمده از مطالعات ژئوتکنیکی اقدام گردیده است و در حال حاضر بنا به اظهار کارشناسان مشاور ذیربط شناخت لازم از وضعیت ژئوتکنیکی و زمینشناسی مسیر طرح ایجاد شده است. با در نظر گرفتن شرایط خاص ژئوتکنیکی و ویژگیهای منطقه ضروری است تا مسیر موجود از لحاظ فنی و اقتصادی بهینه شود.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حملونقل کشور در ادامه تاکید کرد: ناپایداری چندین ترانشه و همگرایی چند مقطع از دو دستگاه تونل در این محور که طی ماههای گذشته اتفاق افتاده است، موجب شده تا برای حل این مشکل که البته در ساخت پروژههای عمرانی امری طبیعی است به استان اردبیل سفر کنیم که تدابیر لازم جهت اتخاذ بهترین تصمیم با مشورت مهندسان مشاور در این زمینه صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: در راستای توسعه شبکه ریلی در کشور و اولویت احداث خطوط راهآهن تاکنون در این پروژه 3هزار و 200 میلیارد ریال هزینه شده است و بایستی برای به ثمر رسیدن هرچه زودتر سرمایهگذاری انجام شده در این خطآهن که رقم بسیار قابل توجهی است با بکارگیری همه پتانسیل موجود پروژه را تکمیل نماییم.
نورزاد با اشاره به توان فنی مهندسان کشور برای ساخت این پروژه گفت: توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گرو توان مهندسان و کارشناسان داخلی و زنجیرهای از توانمندیها و ظرفیتها است که تشکیل این زنجیره تضمین توسعه همه جانبه کشور است.
نورزاد در انتها تاکید کرد: تکمیل این پروژه مانند اکثر طرحهای عمرانی و زیرساختی کشور از مطالبات مردمی است و البته نمایندگان محترم مجلس نیز برای بهرهبرداری هرچه سریعتر از این پروژه دغدغههای زیادی دارند که امیدواریم با یک انسجام قوی میان دولت و مجلس بتوانیم هرچه سریعتر نسبت به تامین منابع و ساخت پروژه اقدام نماییم.