به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، روز گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه معاونان و مدیران شررکت از عملیات اجرایی راه آهن تهران-همدان بازدید کرد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن در حاشیه بازدید از عملیات احداث پل بزرگ رودشور که با عرشه فلزی در زیرسازی قطعه 1/الف راه آهن تهران-همدان قرار گرفته گفت: در صورت تامین منابع لازم این قطعه تا پایان سال به اتمام می رسد.
سید مسعود نصر آزادانی افزود: زیرسازی راه آهن تهران-همدان به طول 270 کیلومتر در بخش زیرسازی در 5 قطعه در دست انجام است که پیشرفت فیزیکی این بخش بیش از 90 درصد است و امید داریم تا پایان امسال زیرسازی این مسیر به اتمام برسد.
وی پیشرفت فیزیکی ریل گذاری این مسیر در بخش روسازی را بیش از 30 درصد عنوان کرد و گفت: این محور با احتساب خطوط ایستگاهی به 310 کیلومتر ریلگذاری نیاز دارد که تا کیلومتر 130 آن ریلگذاری شده و برای اتمام آن به اعتباری معادل 4 هزار میلیارد ریال نیازمندیم.
معاون ساخت و توسعه راه آهن همچنین در خصوص ساخت ایستگاه های ساوه و همدان در این محور خاطرنشان کرد: ایستگاه ساوه با پیشرفت فیزیکی 38 درصد و ایستگاه همدان با پیشرفت فیزیکی 27 درصد در دست احداث است که به ترتیب برای اتمام هریک به مبالغی معادل 7 و 30 میلیارد تومان نیاز دارند.
یادآور شد: این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر استانهای همدان و کردستان را به شبکه راهآهن سراسری متصل میکند، باعث فراهم آوردن بستری مناسب به منظور احداث طرحها و صنایع جدید، بهبود وگسترش شبکه ترابری منطقه و همچنین افزایش ایمنی سیر وکاهش مصرف سوخت میشود.
گفتنی است طـرح راه آهـن تهران _همدان_ سنندج به طول 410 کیلومتر و یک خطه با سرعت 160 کیلومتر در ساعت برای مسافری و120 کیلومتربرای باری طراحی شده است. این طرح در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه و سنندج عبور مینماید.
همچنین تعداد 12 ایستگاه شامل همدان و ساوه (بعنوان ایستگاههای تشکیلاتی درجه 1)، نوبران و فامنین (به عنوان ایستگاههای مسافری درجه 2) و 8 ایستگاه درجه3 (که در دو فاز اول و دوم ساخته میشوند) در این مسیر در نظر گرفته شده است.