به گزارش ستاد خبری همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری در شرکت ساخت و توسعه، این موسسه بین المللی در گزارشی پنجاه صفحه ای با اشاره به چگونگی توسعه شبکه حمل و نقل در کشورهای آسیایی به ویژه خاورمیانه نوشت: به دنبال صنعتی شدن کشورهای آسیایی، صنعت حمل و نقل در خاورمیانه مورد توجه دولت ها قرار می گرفت و از همین رو بود که نه تنها برای گسترش شبکه حمل و نقل در پی یافتن سرمایه گذاران داخلی بودند، بلکه تلاش می کردند تا با کشورهای اروپایی نیز وارد رایزنی شوند تا بتوانند با معرفی فرصت های سرمایه گذاری، پروژه های مورد نظر را به اتمام برسانند.
این گزارش ایران، ترکیه و عراق را نخستین کشورهای خاورمیانه دانسته که دست به ساخت و توسعه حمل و نقل خود زدندو آورده است:به همین دلیل توجه کشورهای اروپایی برای سرمایه گذاری و همکاری در این پروژه ها از همان ابتدا متوجه این سه کشور بود.
در ادامه این گزارش نوشته شده است: ایران به دلیل زیرساخت های اقتصادی و گستردگی صنایع و تبادلات تجاری اش از نخستین کشورهای آسیایی بود که تصمیم گرفت برای توسعه تبادلات تجاری خود با سایر نقاط جهان، سیستم حمل و نقل و جاده های خود را بهبود ببخشد. ایران تنها کشور منا- کشورهای عمده تولیدکننده نفت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا- است که به سیستم حمل و نقل اوراسیا (EATL) از نخستین سال های فعالیتش توجه نشان داده و در پروژه ها شرکت می کند. تا کنون پروژه های ساخت 32 جاده و 10 خط راه آهن تحت نظارت ایران کلید خورده که اغلب آنها نیز به اتمام رسیده است.
پورتال خبری آکادمی یونیورسیدید فدرال همچنین به بررسی منابع مالی این پروژه ها پرداخت و نوشت: در حالی که روز به روز توجه کشورهای اروپایی بیشتر معطوف سرمایه گذاری بر روی زیرساخت های حمل و نقل کشورهای خاورمیانه می شود، دولت ها و بانک های تخصصی در صدر سایر ارگان ها تلاش می کنند تا با وارد معامله شدن با کشورهای خاورمیانه بتوانند در این میان نقشی مهم ایفا کنند. اگرچه در ابتدای امر دولت های اروپایی نگران سرمایه گذاری در منطقه خاورمیانه بودند و برای شروع آن مردد بودند، اما با گذشت زمان و بر اساس تجربه میزان سرمایه گذاری خود را افزایش دادند، و حالا پس از آنکه توافق هسته ای میان ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز صنعتی در خاورمیانه با جهان صورت گرفته انتظار می رود که کشورهای بیشتری خواستار حضور در صنعت حمل و نقل ایران را داشته باشند.
اهمیت ایران در منطقه از دیگر موارد مورد توجه در این گزارش است که اینگونه طرح شده: خطوط راه آهن و بنادر ایران به سبب ذخایر انرژی و مبادلات تجاری که با سایر کشورها دارد، برای منطقه بسیار با اهمیت است. کشورهای هند، روسیه و چین سه کشوری هستند که با توجه به پتانسیل های زیرساخت های حمل و نقل ایران با سرمایه گذاری بر آن بهره مند می شوند. تا قبل از حصول توافق هسته ای ایران با غرب علیرغم پتانسیل های فراوانی که این کشور دارد، به دلیل تحریم ها در جذب سرمایه گذار چندان موفق عمل نمی کرد.
این موسسه آموزشی با اشاره به نمونه های موفق سرمایه گذاری در پروژه های در ادامه نوشت: در سال 1999 کمیسیون اجتماعی و اقتصادی غرب آسیا از پروژه ای تحت عنوان «سیستم جامع حمل و نقل در مشرق عرب» حمایت مالی کرد تا نشان دهد که سرمایه گذاری بر روی توسعه زیرساخت حمل و نقل کشورهای خاورمیانه می تواند برای سرمایه گذاران سود دهی فراوانی داشته باشد. این پروژه در سال 2001 کلید خورد و تا کنون نزدیک به 70 درصد آن به اتمام رسیده است. یک سال پس از افتتاح این پروژه، اقدام دیگری تحت عنوان «توافق بین المللی خطوط راه آهن در کشورهای مشرق» کلید خورد که به دلیل نواقص در حوزه راه آهن داخلی برخی کشورهای مشمول، این پروژه تا کنون به اتمام نرسیده است. پس از آن سرمایه گذاران تلاش کردند تا در مرحله نخست به حمل و نقل داخلی کشورهای منطقه توجه نشان دهند تا بتوانند مسیر پروژه های بعدی را هموارتر کنند.