به گزارش ستاد خبری همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری در شرکت ساخت و توسعه، حسین عبده تبریزی مشاور مدیریت و تامین مالی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری در حوزه راه آهن گفت: در مورد راهآهن تصمیم بر این است که از قطارهای سریعالسیر استفاده کنیم مانند تهران- قم یا تهران- مشهد تا برای صنعت هوایی رقیب باشد. در واقع در بیشتر حوزههایی که در داخل کشور خطوط هوایی پرواز میکنند، راهآهن سریع یک رقیب است.
سخنان این مشاور مدیریتی در حالی صورت می گیرد که معتقد است اقتصاد ایران به شرایط مطلوب سرمایه گذاران خارجی نزدیک شده است و توانسته طی ماه های اخیر جذابیت های بیشتری را برای سرمایه گذاران فراهم آورد. او در این باره افزود: اقتصاد ایران به عنوان یک اقتصاد نوظهور ظرفیتهای بالقوهای برای سرمایهگذاری دارد. با این مختصات میتوانیم کشوری را ترسیم کنیم که امکان صادرات به کشورهای همجوارش را به راحتی دارد و میتواند در حوزه صادرات با شرکای خارجی کار مشترک انجام دهد.
وی درباره فرصت های نهفته سرمایه گذاری در حوزه های زیربنایی و شهرسازی تصریح کرد: در حوزه نفت و گاز امکان مزیت نسبی داریم، پس از آن حوزههای زیربنایی که فرصتهای سرمایهگذاری گستردهای در آنها نهفته است، حوزه پرمزیتی است که میتواند مورد توجه سرمایهگذاران خارجی باشد. در حوزه سرمایهگذاری زیرساختها که به وزارت راه و شهرسازی مربوط میشود حوزههای متنوعی برای سرمایهگذاری داخلی و خارجی وجود دارد. در حوزه مسکن، توسعه شهرها، ساخت شهرهای جدید، توسعههای گسترده شهری حوزههای سرمایهگذاری خارجی هستند که رقم قابل ملاحظهای از منابع را نیاز دارند.
مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مقیاس پروژه هایی که برای انتخاب سرمایه گذاران خارجی وجود دارند و می توانند بستر سرمایه گذاری مناسب و متنوع را فراهم کنند، بیان کرد: صحبت ما یک پروژه کوچک ساختمانی نیست. صحبت از اجرای پروژههای بزرگ ساختمانی در شهرهای جدید، بافتهای فرسوده، سایر مناطق کشور، بینراهها و شهرهای جدیدی که در حاشیه خلیج فارس نیاز داریم، است. کافی است سرمایهگذار خارجی رجوع کند و ما طرحها را به آنها معرفی کنیم و تشخیص دهد کدام یک از آنها موردعلاقهاش است. در حوزه حمل و نقل و راه، چندین حوزه قابل ذکر است.
عبده تبریزی درباره سیاست های تشویقی دولت برای جذب بیشتر سرمایه گذاران خارجی و روش های سرمایه گذاری در وزارت راه و شهرسازی گفت: در حوزه سرمایهگذاری زیرساختها که به وزارت راه و شهرسازی مربوط میشود حوزههای متنوعی برای سرمایهگذاری داخلی و خارجی وجود دارد. در حوزه مسکن، توسعه شهرها، ساخت شهرهای جدید، توسعههای گسترده شهری حوزههای سرمایهگذاری خارجی هستند که رقم قابل ملاحظهای از منابع را نیاز دارند. . روشهایی در وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده که گروهبندی پنجگانه دارد. BOT یعنی بسازیم، بهرهبرداری کنیم و انتقال دهیم. این روش را دولت در حوزههای دیگر هم به کار میگیرد.
وی در ادامه افزود: هدف این است که دولت خودش خلق نکند، بلکه صاحبان سرمایه بخش خصوصی و غیردولتی بسازند و دولت پروژه را اجاره کند. به عنوان مثال جاده را بخش خصوصی بسازد و به دولت اجاره بدهد. روش BLT به این معنی است که در این حوزه از کسانی که یک دارایی را ساختهاند، دارایی مورد نظر را اجاره میکنیم و در پایان اجاره هم حق تملیک داریم. این حوزههایی است که وزارتخانه حق واگذاری ندارد مثل ریل که نمیتوانیم زیرساختها را واگذار کنیم و باید در مالکیت دولت باقی بماند.
او در پایان درباره اهمیت شراکت سرمایه گذاران خارجی با شرکت های داخلی خاطرنشان کرد: در کشوری زندگی میکنیم که قوانین و فرهنگ پیچیدهای دارد. قانون سرمایهگذار خارجی را منع نکرده که صددرصد یک دارایی را داشته باشد و او میتواند صددرصد مالک شرکت خودش باشد، اما توصیه من به سرمایهگذار خارجی به عنوان کسی که سابقه اجرایی دارد این است که با شرکای خوب داخلی کار را شروع کنند. حتی اگر شرکایشان سهام اقلیت دارند این کار را انجام دهند هرچند قانونا از اینکه صددرصد در ایران دارایی داشته باشند منعی ندارند.