به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مهدی سندگل نظامی ضمن تاکید بر توسعه شبکه حمل و نقل گفت: از ابتداییترین طرحهای پدافند غیرعامل برای جلوگیری از اختلال در شبکه حمل و نقل و تداوم خدمات رسانی، توسعه خطوط هوایی، دریایی، جادهای و ریلی است که با توجه به موضوع هزینه- فایده برای دشمن میتواند موجب کاهش احتمال حملات نظامی شود.
وی افزود: وقتی هدف فلج کردن شبکه حمل و نقل باشد، انهدام یک شبکه حمل و نقل گسترده با درنظر گرفتن هزینه- فایده آن عملا سخت و غیرممکن میشود. بنابراین توسعه شبکه حمل و نقل کشور منطبق با مکانیابی مناسب و توجه به طرحهای آمایش سرزمین میتواند اقدام مهمی در بازدارندگی دشمن محسوب شود.
سندگل نظامی طراحی، انتخاب دقیق مسیر و مقاومسازی زیرساختها را سه فاکتور مهم در فعالیتهای پدافند غیرعامل شرکت ساخت وتوسعه دانست و گفت: توجه به مکانیابی و انتخاب مسیر راه و راهآهن، مباحث علمی و فنی وکیفیت سازهها در مقابل انفجار یا موج انفجار و مدیریت بحران سرفصلهایی است که در بحث پدافند غیرعامل در پروژههای شرکت ساخت وتوسعه رعایت میشود.
سرپرست دفتر ارزیابی عملکرد، پاسخگویی به شکایات و پدافند غیرعامل با تاکید بر بند" الف" ماده 215 قانون برنامه پنجم توسعه یادآور شد: در بخش مکانیابی و انتخاب مسیر پروژهها، کلیه طرحهای پیشنهادی علاوه بر توجیهات فنی، اقتصادی، مالی، فرهنگی و زیست محیطی، باید پیوست مطالعات پدافند غیرعامل نیز داشته باشند و این بخش مهمترین قسمت در هر پروژه است.
سندگل نظامی با اشاره به نوپا بودن موضوعات مرتبط با پدافند غیرعامل و نیاز به مطالعات بیشتر در این زمینه اظهار داشت: تهیه و تدوین استانداردهای مورد نیاز پدافند غیرعامل در بخش حمل و نقل در دست تدوین است که با اتمام مطالعات و تصویب آن در مراجع ذیربط در اختیار مدیران، کارشناسان و مهندسین مشاور قرار خواهد گرفت.
وی مدیریت بحران در بخش حمل و نقل را یکی دیگر از این شاخصها دانست و گفت: رفع نقاط گلوگاهی، احداث باند دوم محورهای اصلی، احداث کنارگذر تونلها، ملاحظات ایمنی در طراحی گذرگاههای شریانی خاص از جمله اقدامات شرکت ساخت وتوسعه در احداث راهها، آزادراهها و راهآهن بر پایه ملاحظات پدافند غیرعامل است.