به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد ضمن اعلام این خبر گفت: ساخت این کنارگذر یکی از مهمترین مطالبات پایتختنشینان، رانندگان و مسافران کریدور غرب به شرق بوده است که عملیات اجرایی آن تیرماه امسال آغاز شده است.
وی افزود: این آزادراه به طول 158 کیلومتر در استان های قزوین، تهران، مرکزی و البرز قرار دارد که شروع آن آبیک قزوین و انتهای پروژه چرمشهر ورامین است. طول آن در استان قزوین 7 کیلومتر، استان مرکزی 17 کیلومتر، استان البرز 49 کیلومتر و در محدوده استان تهران 85 کیلومتر در نظر گرفته شده است.
مدیر عامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره نقش پدافند غیر عامل بودن این آزادراه برای پایتخت عنوان کرد: این آزادراه باعث انتقال ترافیک عبوری از تهران به خارج از آن و ایجاد ارتباط بین کریدورهای مرتبط می شود و نقش موثری در کاهش بار ترافیکی کریدورهای شرقی- غربی دارد و دسترسی سریع و ایمن استانهای شمالی و شمال غربی کشور به مرکز، شرق و جنوب کشور را فراهم میکند.
نورزاد در ادامه عنوان کرد: 25 کیلومتر از مسیر حدفاصل تقاطع آزادراه تهران- قم با آزادراه حرم تا حرم در محدوده چرمشهر در صورت تامین اعتبار تا پایان سالجاری به مرحله پخش آسفالت خواهد رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت کلیدی این آزادراه برای پایتخت اظهار داشت: این آزادراه موجب تکمیل، تسهیل و افزایش ایمنی ارتباط آزادراه های غرب و جنوب شرق کلان شهر تهران می شود و موجب کاهش 90 دقیقه ای طول زمان سفر برای خودروهای نقلیه سبک و 110 دقیقه ای برای خودروهای نمیه سنگین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به پیشرفت 4/5 درصدی احداث این آزادراه گفت: در حال حاضر مطالعات فاز1 مصوب شده است، مطالعات فاز 2 در قطعه 4 در حال بررسی است و عملیات اجرایی در قطعات دوم و چهارم همزمان با آغاز رسمی عملیات اجرایی شروع شده است.