به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد ضمن بیان این مطلب گفت: با احداث راهآهن دو خطه میانه- بستانآباد- تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافری، مسافت برای قطارهای باری- ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش مییابد و با توجه به اینکه راهآهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راهآهن جمهوری آذربایجان و در رازی به راهآهن ترکیه متصل میشود، احداث این محور از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی افزود: محور میانه- تبریز یکی از پروژههای اولویت دار شرکت ساخت وتوسعه است که فاز اول آن، حدفاصل میانه- بستان آباد با پیشرفت فیزیکی 95 درصدی در بخش زیرسازی در صورت تخصیص منابع و تکمیل ریلگذاری تا پایان سال آماده بهرهبرداری میشود و بخش بستانآباد- تبریز با طی کردن مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم برای تضمین دولت آماده سرمایهگذاری خارجی است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطر نشان کرد: این خط آهن از شهرستان میانه شروع و پس از عبور از شهرستان ترکمنچای و بستان آباد و گردنه شبلی به شهر تبریز ختم میشود و در حدفاصل میانه تا بستانآباد در مناطق زاویه، نقلان، ترکمنچای، شهریار، تیکمهداش و بستانآباد دارای ایستگاه است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طول این طرح عنوان کرد: این خطآهن به طول 200 کیلومتر در 10 قطعه طراحی شده است که هفت قطعه ابتدایی آن از میانه تا بستانآباد به طول 132 کیلومتر قرار دارد و سه قطعه پایانی در محدوده بستان آباد- تبریز واقع شده است.
نورزاد با اشاره به خطآهن فعلی این مسیر که از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر تهران- تبریز شروع میشود گفت: مسیر فعلی عمدتا از مناطق کوهستانی عبور میکند و سرعت قطارها در این خط به لحاظ مشخصات هندسی فوقالعاده کم است و در نتیجه با احداث خطآهن میانه- بستانآباد- تبریز که 100 کیلومتر کوتاهتر از مسیر موجود است زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از 7 ساعت و نیم به کمتر از 3 ساعت و برای قطارهای باری در حدود 5 ساعت کاهش خواهد یافت.
وی در پایان اعتبار هزینه شده برای کل مسیر میانه- بستان آباد- تبریز را 8 هزار و 100 میلیارد ریال عنوان کرد که 6 هزار و 500 میلیارد آن مربوط به میانه- بستان آباد است.