به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد در جریان بازدید از محور سرخس- مشهد و پل مرزی سرخس- سرخس گفت: راه اصلی مشهد- سرخس در قالب 6 قطعه و به طول 172 کیلومتر طراحی شده و 3 قطعه آن به طول 92 کیلومتر تکمیل و به بهرهبرداری رسیده و 3 قطعه باقیمانده آن به طول 80 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 50 درصد در دست اجرا قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در خصوص عملیات اجرایی قطعات باقیمانده تصریح کرد: قطعه 4/ الف به طول 19 کیلومتر و دارای دو دستگاه تونل به طول هزار و 100 متر است و تاکنون 63 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ادامه داد: قطعه 4/ب به طول 28 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 35 درصدی و قطعه 5 نیز به طول 32 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 85 درصدی در حال اجرا است که 15 کیلومتر آن در سال گذشته به بهرهبرداری رسیده و 12 کیلومتر دیگر آن نیز تا پایان شهریورماه آماده بهرهبرداری خواهد بود که در مجموع 27 کیلومتر این قطعه حدفاصل شهرستان سرخس تا گنبدلی زیر عبور ترافیک قرار میگیرد.
نورزاد با اشاره به اهمیت این محور به عنوان اصلیترین گلوگاه ترانزیتی بین ایران و کشورهای آسیای میانه عنوان کرد: این محور همچنین نقش اساسی در اتصال شهرستان سرخس به شهر مقدس مشهد دارد و تردد به پالایشگاه گاز سرخس را نیز تسهیل خواهد کرد.
وی اعتبار هزینه شده برای این پروژه را در سال 1394 ،40 میلیارد ریال از محل بودجه سنواتی و 50 میلیارد ریال از محل فروش اسناد خزانه اسلامی دانست و گفت: به منظور تکمیل این محور حدود یک هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از روند احداث پل مرزی سرخس- سرخس بازدید کرد و گفت: با توجه به ناکارآمد بودن و عرض ناکافی و همچنین فرسودگی قطعههای فلزی پل فعلی و ضرورت ارتقای ایمنی و تسهیل ترانزیت در نقطه سرخس واقع در مرز ایران و ترکمنستان پلی به طول 96 متر با عرض و سازه استاندارد احداث شد.
وی افزود: این پل بر روی رودخانه تجن در مسیر کریدور شمال- جنوب در مناسبترین نقطه تلاقی حمل و نقل دو کشور ایران و ترکمنستان در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته است که با اتمام پل جدید تردد مرزی بین دو کشور از نظر کمی و کیفی بهبود مییابد.
نورزاد افزود: موقعیت پل جدید در فاصله حدود 240 متری پایین دست پل موجود و بر اساس حریم نهایی تعیین شده طبق آخرین پروتکل مرزی، حد وسط بین دو حریم مذکور تعیین شده است. موقعیت این پل در حالت عمود بر طول رودخانه در حدفاصل حریم فوق واقع شده است به صورتی که مرکز پل با مرکز رودخانه در یک نقطه قرار دارد و پل عمود بر رودخانه جانمایی شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: طول این پل 96 متر است که 48 متر آن در خاک ایران و 48 متر در خاک ترکمنستان واقع شده است. عرض پل 15 متر است که دارای 4 دهانه 18 متری و یک دهانه 24 متری در میانه است.
معاون وزیر راه و شهرسازی نوع قرارداد را EPC و مبلغ اولیه قرارداد را حدود چهار و نیم میلیون دلار و مدت قرارداد را یکساله دانست و افزود: برای اجرای این پل تاکنون 20 میلیارد ریال هزینه شده است.