به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد در سفر به استان آذربایجان شرقی از پروژههای پل میدان معلم شهر بناب، محل احداث تقاطع غیرهمسطح شهر ملکان، آزادراه مراغه- هشترود و کمربندی عجبشیر بازدید کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این بازدید اظهار داشت: جاده دو بانده مراغه- هشترود یکی از جادههای مواصلاتی پرخطر کشور محسوب میشود و احداث آزادراه مراغه- هشترود به طول 92 کیلومتر با توجه به پتانسیلهای منطقه و داشتن توجیه فنی و اقتصادی در توسعه این منطقه و ایمنسازی مسیر تاثیر بسزایی دارد.
وی افزود: آزادراه مراغه- هشترود از شهرستان هشترود آغاز و از طریق کمربندی جنوبی مراغه به بزرگراه تبریز- میاندوآب و استان کردستان متصل میشود.
نورزاد این آزادراه را از پروژههای اولویتدار دولت دانست و عنوان کرد: اولویت ما نیزتسریع در اجرای عملیات قطعه 2 آزادراه مراغه- هشترود است و به منظور احترام حقوق شهروندان نسبت به پرداخت هزینههای تملک اراضی این محدوده دستور تسریع داده شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به پیشرفت فیزیکی 18 درصدی این آزادراه افزود: به منظور اجرای این پروژه تا کنون 410 میلیارد ریال هزینه شده است و پیشبینی میشود که برای تکمیل آن به 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی کاهش 8 کیلومتری مسیر، کاهش 24 دقیقه ای زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک و 43 دقیقه ای برای وسایل نقلیه سنگین، 353 میلیارد ریال ناشی از صرفه جویی در زمان سفر، 385 میلیارد ریال صرفه جویی ریالی مصرف بنزین و 922 میلیارد ریال در مصرف گازوییل را از جمله مزایای احداث آزادراه مراغه-هشترود عنوان کرد.
نورزاد در ادامه از روند احداث پل میدان معلم شهر بناب بازدید کرد و گفت: شهر بناب در 16 کیلومتری جنوب غربی مراغه، 8 کیلومتری شرق دریاچه ارومیه و در مسیر عبور محور چهارخطه ترانزیتی تبریز- آذرشهر- میاندوآب قرار دارد و با توجه به اینکه این شهر استان آذربایجان شرقی را به استان آذربایجان غربی و استانهای مجاور متصل میکند، ترافیک محور ترانزیتی با عبور از بناب با ترافیک شهری تداخل پیدا میکند.
وی افزود: در محل میدان معلم بناب با توجه به ترافیک سنگین به دلیل تداخل ترافیک شهری و ترافیک ترانزیتی، تقاطع غیرهمسطح و پل مربوطه به منظور جداسازی ترافیک عبوری ترانزیت و ترافیک شهری در حال احداث است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعتبار هزینه شده برای این طرح را 75 میلیارد ریال دانست و گفت: به منظور اتمام عملیات احداث این پل 160 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است و در صورت تامین این اعتبار در پایان فصل کاری سالجاری تکمیل و به بهره برداری میرسد.
نورزاد همچنین از محل احداث تقاطع غیرهمسطح شهر ملکان بازدید کرد و هدف از اجرای این طرح را عبور حجم بالای ترافیک محور ترانزیتی تبریز- میاندوآب در تقاطع خروجی همسطح شهر ملکان در مسیر بزرگراه تبریز- میاندوآب عنوان کرد.