به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد در تکمیل این خبر گفت: راهآهن خواف- هرات در ادامه راهآهن تربت حیدریه- سنگان و شاخهای منشعب شده از راهآهن بافق- مشهد است و در بخش ایران از کیلومتر 24 راهآهن سنگان- تربت حیدریه در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمالغربی به جنوب شرقی ادامه مییابد و در کیلومتر 12 جاده تایباد- خواف و در کیلومتر 21، جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع میکند.
وی افزود: این خطآهن در کیلومتر 38 الی 42 از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر 47 الی 52 وارد منطقهای هموار میشود. از کیلومتر 55 در مجاورت نوار مرزی قرار گرفته و در کیلومتر 76 به مرز شمتیغ میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی هدف از احداث این خطآهن را در حال حاضر توسعه بهرهبرداری از معادن سنگآهن سنگان و حمل ریلی به مراکز صنعتی فولاد سازی کشور دانست و افزود: در چشمانداز نهایی این طرح گسترش حمل و ترانزیت کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرق آسیادر نظر گرفته شده که موجب گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت منطقه، شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبکه ریلی مواصلاتی بین ایران و افغانستان و امکان صادرات و واردات بین کشور و همچنین گسترش مبادلات تجاری بین دو کشور میشود.
نورزاد از اتمام عملیات اجرایی 14 کیلومتر اول این خطآهن خبر داد و اظهار داشت: این مسیر به طول 76.8 کیلومتر دارای 4 ایستگاه در سنگان، مینوتک، خوشابه و شمتیغ ایران است که 14 کیلومترآن تا ایستگاه سنگان آماده بهرهبرداری است.
وی ادامه داد: در حال حاضر زیرسازی کل محور به اتمام رسیده است. در بخش روسازی به طول 74 کیلومتر تا ایستگاه مرزی شمتیغ عملیات ریلگذاری انجام شده و بخش عملیات تکمیلی 55 کیلومتر از مسیر بالاستریزی و جوشکاری شده و در خصوص احداث ایستگاه مرزی شمتیغ نیز قرارداد مبادله، تحویل زمین انجام و تجهیز کارگاه شروع شده است.
نورزاد در توضیح عملیات اجرایی بخش برون مرزی این خطآهن تاکید کرد: راهآهن خواف- هرات پس از عبور از مرز به شهر جونو و در انتها به شهر هرات متصل میشود که احداث قطعه سوم این راهآهن در تعهد دولت جمهوری اسلامی ایران است و در حال حاضر عملیات زیرسازی طرح به طول 72 کیلومتر تا ایستگاه جونو تکمیل شده و در بخش روسازی 47 کیلومتر ریل و ادوات روسازی پروژه تامین و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز میشود.
وی افزود: دولت افغانستان نیز مذاکراتی برای سرمایهگذاری و احداث قطعه چهارم این راهآهن و اتصال شهر جونو به هرات انجام داده است که پیشبینی میشود با اتصال شبکه ریلی به شهر جونو عملیات اجرایی قطعه چهارم از سوی دولت افغانستان تسریع شود.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص اعتبار هزینه شده برای این پروژه افزود: به منظور احداث این طرح تاکنون حدود هزار میلیارد ریال از محل اعتبار مصوب و سایر منابع هزینه شده است و به منظور پرداخت مطالبات طرح و تکمیل آن هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
وی سرعت طراحی شده برای راهآهن خواف- هرات را 160کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری عنوان کرد و ادامه داد: میزان ترافیک مسافری پیشبینی شده 0/2 میلیون نفر در سال اول بهرهبرداری و 0/5 میلیون نفر در سال بیستم و میزان ترافیک باری پیشبینی شده 4 میلیون تن در سال اول و 6 میلیون تن در سال بیستم بهره برداری است.