22326
X

اخبار

اخبار و اطلاعات اخبار
احداث راه آهن با سرعت بیش از 360 کیلومتر در ساعت
 

احداث راه آهن با سرعت بیش از 360 کیلومتر در ساعت

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در حال حاضر بسیاری از پروژه های زیرساختی کشور را در دست اجرا دارد. این قرارگاه در راه آهن گرگان-اینچه برون نیز به عنوان پیمانکار حاضر بود که موفق شد 80 کیلومتر خط ریلی را در کمتر از یک سال به بهره برداری برساند. به دیدار سردار عبدالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) رفتیم و در رابطه با فعالیت های عمرانی این مجموعه به گفتگو نشستیم. وی امیدوار است با اجرای راه اهن سریع السیر اصفهان-قم-تهران برای نخستین بار راه آهنی با سرعت بیش از 360 کیلومتر وارد نا...
دوشنبه، 25 مرداد 1395 | Article Rating

شرایط کلی اجرای طرح را توضیح دهید؟

پروژه خط آهن گرگان – اینچه برون به دلیل کوتاهی پیمانکار از زمان کلنگ زنی تا حدود یک سال پیش هیچ پیشرفت فیزیکی نداشت، اما خوشبختانه بعد از ورود قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) به پروژه در کمتر از یک سال و حدود 8 ماه به مرحله بهره برداری رسید. این پروژه یکی از سخت ترین پروژه های عمرانی در نوع خود به حساب می آید، چرا که ویژگی های محیطی و جغرافیایی منطقه از لحاظ نوع خاک و آب و هوا و همچنین بار ترافیکی عبوری از استان گلستان مصائب زیادی را سد راه این طرح قرار داد. انتقال خاک جدید به منطقه و رفع معضلات پیش روی پروژه با بهره گیری از توان بیش از 2 هزار نیروی انسانی و همچنین 2 هزار و 200 دستگاه ماشین آلات و تجهیزات راه سازی و مورد نیاز، امکان پذیر و میسر شد. در این پروژه بیش از 5/2 میلیون متر مکعب مصالح تونان القرضه مورد تأیید مشاور برای زیرسازی آماده و عبور از بیش از 420 پل و آب راه، 8 تقاطع و 4 ایستگاه برای احداث این خط آهن در دستور کار قرار گرفت. همچنین در بخش بالاست و یا روسازی خط آهن نیز مصالح مورد نیازکه بالغ بر 550 هزار تن بود، با طی مسیری 550 کیلومتری به منطقه آورده شد و این کار با شریط ترافیکی و کیفیت جاده های منتهی به استان گلستان مصائب زیادی را در پی داشت. به طور مثال برای 4 هزار تن مصالح مورد نیاز می بایست بیش از 230 خودرو به صورت همزمان مسیری 550 کیلومتری دامغان به گرگان را طی کنند. از سوی دیگر به دلیل نبود میزان ریل مورد نیاز جهت اجرای این پروژه، طی قراردادی ریل مورد نیاز را از شرکت لوچینی ایتالیا تهیه کردیم. این پروژه اگر در شرایط عادی و بدون ضرب العجل اجرا می شد، نیاز به زمانی حداقل معادل دو سال نیاز داشت که با به کار بستن توان نیروهای جهادی قرارگاه توانستیم این پروژه 80 کیلومتری را در کمتر از یک سال به بهره برداری برسانیم.

دلیل اهمیت این پروژه از نگاه شما چیست؟

توسعه و تکمیل زیرساخت ها ریلی کشور یکی از ضروریات به حساب می آید و در واقع به دلیل وجود پارامتر های مهمی نظیر صرفه جویی در زمان و هزینه انتقال بار و مسافر، بالا بودن ضریب امنیت سفر با قطار به نسبت سفر با سایر وسایل نقلیه، کاهش چشمگیر مصرف سوخت و کاهش آسیب های زیست محیطی به واسطه توسعه زیرساخت های ریلی، به نظر می رسد نیاز داریم تا شبکه ریلی کشور را با سرعت بیشتری توسعه داده و در راستای تکمیل کریدور های ریلی تلاش کنیم. این کریدور نیز به دلیل اتصال سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان و موقعیت استراتژیک گرگان و همچنین توسعه مراودات تجاری و فرهنگی بین سه کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از سوی دیگر نیز افتتاح این کریدور نقش بسزایی در افزایش آبادانی و توسعه اشتغال زایی منطقه خواهد داشت.

مشکلات پیش روی این پروژه چه بود؟

در هیچ پروژه ای نمی توان ادعا کرد که مشکلی وجود نداشته است، اما خوشخبتانه در این پروژه به رغم مشکلاتی که پیش رو بود با مدیریت جهادی، مراحل اجرای آن در کمترین زمان و با کیفیتی مطلوب به پایان رسید. از جمله مشکلات پیش روی این طرح می توان به وجود معارض، نوع خاک، وضعیت آب و هوایی و میزان بارندگی در این استان، ترافیک جاده ای بالا و ... اشاره کرد.

چه عوایدی از اجرای این پروژه نصیب ایران و دو کشور ترکمنستان و قزاقستان می شود؟

توسعه روابط میان کشور ها نقش مهمی در افزایش امنیت خواهد داشت و هر کشور برای اینکه بار و مسافر در حوزه آن کشور مسیری امن را طی کند، تمام تلاش خود را خواهد کرد و همین امر موجب ارتقای سطح امنیت در کشورها و منطقه می شود. همچنین در راستای توسعه مبادلات اقتصادی، توسعه در سایر حوزه ها و بخش ها نیز حاصل خواهد شد.

درباره دیگر پروژه های در دست اقدام قرارگاه خاتم الانبیا توضیح دهید؟

احداث خط آهن زاهدان – چابهار به طول 670 کیلومتر، کرمانشاه خسروی به طول 335 کیلومتر، یزد – تقلید به طول 360 کیلومتر از جمله پروژه های در دست ساخت است. البته یکی از پروژه های مهمی که بخش اعظمی از آن انجام گرفته می توان به خط آهن سریع السیر اصفهان – قم – تهران اشاره کرد که تا کنون بیش از 85 درصد این طرح به تمام رسده و آماده آغاز مراحل روسازی آن هستیم. امیدواریم مراحل اجرای این طرح با سرعت پیش رفته تا بتوانیم به زودی اولین ناوگان سریع السیر با سرعت بیش از 360 کیلومتر را وارد ناوگان ریلی کشور کنیم.

قرارگاه خاتم الانبیا در حوزه اشتغال چه اقداماتی را انجام داده است؟

اشتغال در کشور ما یکی از مهم ترین مباحث و چالش های پیش رو به حساب می آید و به نوعی بایدگفت بخش اعظمی از نیروهای بومی و متخصص ما توانایی اجرای پروژه های عظیم را دارند و باید با بهره گیری از توان آن ها گامی بزرگ در مسیر توسعه برداریم. باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر موضوع اشتغال جوانان حل شود بخشی مهم از معضلات کشور حل خواهد شد و موضوعاتی نظیر اعتیاد و نا امنی در اثر همین نبود اشتغال برای جوانان به وجود خواهد آمد. قرارگاه خاتم الانبیا با بیش از 130 هزار نیروی فعال به صورت مستقیم در پروژه های خود و بهره گیری از توان مهندسان و نیروی انسانی بومی در تلاش است تا درصدی از رسالت خود را انجام دهد. باید بدانیم که اگر اشتغال را در کشور حل کنیم در همه زمینه ها شاهد رونق خواهیم بود. در این پروژه نیز به صورت خاص بیش از 2 هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند.

تصاویر
  • احداث راه آهن با سرعت بیش از 360 کیلومتر در ساعت
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو
جستجو
تگ ها
تگ ها
آرشیو اخبار
آرشیو اخبار
Skip Navigation Links.

....

آخرین به‌روزرسانی این صفحه: دوشنبه 23 مهر 1403 08:46