این خط آهن از روستای قره تپه در 18 کیلومتری گرگان و در امتداد خط آهن تهران- گرگان آغاز و تا مرز اینچه برون ادامه پیدا می کند و در مرز اینچه برون به راه آهن ترکمنستان متصل می شود.
در مسیر این خط آهن 4 ایستگاه با عنوان قره تپه، یامپی، پتروشیمی و تشکیلاتی جهت تعویض بوژی که در منطقه اینچه برون قرار دارد، ساخته شده است. در ایستگاه اینچه برون که یک ایستگاه تشکیلاتی به حساب می آید، یک ساختمان اداری به مساحت 3 هزار مترمربع احداث شده است. در این مسیر 3 خط ریلی استاندارد و یک خط عریض و غیر نرمال نیز احداث شده است. این خط ریلی غیر نرمال جهت حرکت قطار و ورود آن به داخل کشور ترکمنستان ساخته شده که در فاز دوم ایستگاه تعویض بوژی راه اندازی خواهد شد.
در این کریدور ریلی به دلیل موقعیت خاص مکانی آن و باتلاقی بودن خاک منطقه، بیش از 2 میلیون مترمکعب خاکریزی و بیش از 90 هزار متر مکعب خاکبرداری انجام شده است. همچنین 11 تن ریل خریداری و در پروژه به کار رفته است. 150 هزار تن تراورس، 180 هزار مترمعب بالاست و 1400 تن بتن جهت آرماتوربندی در این کریدور مورد استفاده قرار گرفته است.
از آن جایی که این کریدور در بستر باتلاقی ساخته شده، در راستای تثبیت بستر خاک و جسم راه مشکلات زیادی پیش روی پروژه قرار داشت که برای تأمین مصالح مورد نیاز روزانه بیش از 150 کامیون از دامغان به گرگان منتقل می شد.
از سوی دیگر در مسیر احداث این پروژه 10 تقاطع اصلی و فرعی وجود داشت که نیاز بود برای عبور این خط آهن اقدام به ساخت پل می کردیم. یکی از سخت ترین بخش های کار احداث پل عبوری از روی رودخانه گرگان رود با 4 دهانه و ارتفاع 20 متر بود که 3 ماه به طول انجامید. همچنین بایستی بیش از 175 پل با دهانه 10 متری در مسیر پروژه ساخته می شد و یکی از سخت ترین بخش های کار احداث پلی با ارتفاع 15 بر روی دیوار دفاعی گرگان به عنوان یکی از آثار تاریخی استان گلستان بود. این پروژه از آن جهت برای کشور اهمیت داردکه کالای ترانزیتی کشور های آسیای میانه به میزان 10 میلیون تن از این طریق و از خاک ایران به خلیج فارس و دریای عمان و سپس بازار های بین المللی راه پیدا خواهد کرد.
این طرح از آن جهت در ایران اجرا می شود که مسیر ریلی ایران از شمال به جنوب، کوتاه ترین و امن ترین مسیر ترانزیت در میان کشور های همسایه به حساب می آید و ارتباط با دریاهای آزاد را به راحتی برای کشور های آسیای میانه فراهم می کند و کشور قزاقستان می تواند گندم مازاد خود را که بیش از 12 میلیون تن برآورد شده از خاک ایران انتقال دهد.