این پروژه بخشی از کریدور ترانزیتی شرق دریای خزر است که از قزاقستان آغاز و به ایستگاه قره تپه در خط موجود ختم می شود.80 کیلومتر از مسیر 926 کیلومتری این پروژه در فاصله اینچه برون تا گرگان قرار گرفته که 80 کیلومتر مسیر اصلی و 49 کیلومتر ایستگاه شامل 3 ایستگاه است. یک ایستگاه ترافیکی به نام پتروشیمی، بعدی ایستگاه گرگان جدید که ایستگاه درجه دو تشکیلاتی مسافری به حساب می آید و ایستگاه تعویض بوژی اینچه برون است. حداکثر شیب فراز آن 11 در هزار و حداقل شعاع قوس آن 700 متر است. همچنین در این مسیر 175 پل آب رو و 10 تقاطع غیر هم سطح وجود دارد. فاز اول این طرح به طول 5/88 کیلومتر و با ظرفیت جابجایی 5/3 میلیون تن بار و10 هزار مسافر به زودی افتتاح می شود. در سال هدف میزان حمل و نقل بار به بیش از 12 میلیون تن و مسافر به بیش از 20 هزار نفر خواهد رسید. با توجه به این که در فاز اول میزان حمل بار کم است، لذا تأسیسات تعویض بوژی در فاز نخست نصب نخواهد شد و در آینده و پس از افزایش میزان بار ترانزیتی ایستگاه تعویض بوژی به بهره برداری خواهد رسید.
مهم ترین مانعی که در مسیر این پروژه قرار داشت، وجود معارض بود که خوشبختانه با همکاری اهالی منطقه و تخصیص 30 میلیارد ریال بخش قابل توجهی از معارض ها رفع شده و برای رفع کامل این مشکل اعتباری بالغ بر 4 میلیارد ریال نیاز است. از مهم ترین عواید اجرای این طرح در منطقه می توان به اشتغال زایی همزمان با راه اندازی ایستگاه ها اشاره کرد و همچنین از آن جایی که این خط آهن زمینه انتقال بیش از 10 میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشور قزاقستان را فراهم می کند، می توان با احداث سیلو و یا بهر گیری از سیلو های موجود درآمدزایی مناسبی را انجام داد. همچنین علاوه بر عواید اقتصادی که این کریدور به همراه خواهد داشت در آینده شاهد توسعه روابط اجتماعی و فرهنگی بیان سه کشور خواهیم بود.
در این پروژه 90 هزار متر خاک برداری و 5 میلیون و 900 هزار متر مکعب خاکریزی صورت گرفته است. در این محور همچنین بیش از 40 هزار متر مکعب از 78 هزار متر مکعب بتن ریزی و همچنین 600 متر شمع ریزی انجام شده است. یک صد و 4 هزار تن قالب بندی شده است و 2 هزار و 350 تن میلگرد جهت آرماتور بندی مصرف شده است. در این طرح بیش از 22 هزار تن آسفالت مورد نیاز بوده است. به طور کلی در این پروژه اساس و زیر اساس بالغ بر 36 هزار متر بوده که تا کنون 15 هزار متر آن به اتمام رسیده است.
این پروژه که به همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء کلید خورده است، اعتباری بالغ بر یکصد و 30 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است. همچنین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا این پروژه را با همکاری شرکت هراز راه به عنوان مشاور همکار پیمانکار و همچنین از پاسیلیو به عنوان مشاور همکار کارفرما به انجام رسانده است.
نام الزامی می باشد
ایمیل الزامی می باشد آدرس ایمیل نامعتبر می باشد
درج نظر الزامی می باشد
من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز
....