راه اندازی کریدور ایران، ترکمنستان و قزاقستان از آن جایی که یک فضای ترانزیتی مناسبی را برای هر سه کشور ایجاد می کند، فرصت مناسبی برای توسعه تجارت های منطقه ای به حساب می آید. از آن جایی که ایران مطمئن ترین و ارزان ترین راه دسترسی این دو کشور و سایر کشور های عضو اکو به آب های آزاد است، لذا احداث این خط آهن می تواند زمینه های انتقال محصولات کشاورزی به خصوص غلات را فراهم کرده و امیدواریم حجم مبادلات در این حوزه به بیش از یک میلیون تن در سال افزایش یابد.
راه اندازی کریدور ایران، ترکمنستان و قزاقستان از آن جایی که یک فضای ترانزیتی مناسبی را برای هر سه کشور ایجاد می کند، فرصت مناسبی برای توسعه تجارت های منطقه ای به حساب می آید. از آن جایی که ایران مطمئن ترین و ارزان ترین راه دسترسی این دو کشور و سایر کشور های عضو اکو به آب های آزاد است، لذا احداث این خط آهن می تواند زمینه های انتقال محصولات کشاورزی به خصوص غلات را فراهم کرده و امیدواریم حجم مبادلات در این حوزه به بیش از یک میلیون تن در سال افزایش یابد.
استان گلستان نیز به عنوان مدخل ورودی این کریدور، می تواند با ایجاد سیلو، انبار و کارخانجاتی که زنجیره های اقتصادی را شکل می دهند، سرمایه گذاران متعددی را جذب کند. از آن جایی که در آینده خواه نا خواه حجم مبادلات افزایش خواهد داشت و مهم ترین توصیه ما این است که خطوط ریلی موجود به دو خط افزایش یابد.
از دیگر مزیت هایی که می توان برای احداث این کریدور نام برد این است که قزاقستان در حوزه معادن به عنوان جدول مندلیف شناخته می شود و به نوعی تولید کننده مواد معدنی سرشاری به حساب می آید و ما می توانیم از این ظرفیت ها با بهره گیری از خطوط ریلی، استفاده بهینه را داشته باشیم. از مهم ترین اقداماتی که در این راستا در دستور کار قرار گرفته احداث شهر متالوژی در گلستان است تا بتوانیم از ظرفیت های موجود در قزاقستان در حوزه معادن کمال استفاده را داشته باشیم.
از آن جایی که حمل و نقل در زنجیره تجارت در اولویت های اصلی قرار دارد و حمل و نقل ریلی مقرون به صرفه ترین نوع حمل و نقل محسوب می شود، در نتیجه احداث یک کریدور ریلی که مشکلات حمل و نقلی زمینی و دریایی را ندارد، زمینه ساز ارسال و دریافت بار و کالا ها به صورت سهل و ارزان خواهد بود. توسعه خطوط ریلی می تواند در آینده صادر کنندگان و تولیدکنندگان کشور های اکو را به ایران کشانده و درآمد های زیادی را نصیب ایران کند.
یکی از برنامه های اساسی در برنامه استراتژیک ایران، افزایش صادرات و حجم تولید ناخالص ملی است و از آن جایی که در زنجیره تجارت کاهش هزینه در انتقال بار و کالا از اهمیت خاصی برخوردار است می توان با بهره گیری از حمل و نقل ریلی این هزینه ها را کاهش داده و در نتیجه قیمت تمام شده کالا را نیز کاهش دهیم. در نتیجه میزان تولید بالاتر خواهد رفت و این نشان می دهد که توسعه حمل و نقل ریلی یکی از روش های افزایش تولید ناخالص ملی محسوب می شود.