احمد خرم در گفتگو با خبرنگار ساخت افزود: ترانزیت از طریق ریل صرفه اقتصادی قابل توجهی دارد و باید ارزان تر باشدکه این مهم ترین مزیت شبکه ریلی محسوب می شود .
وی مزیت دیگر خط آهن را میزان پایین تر مصرف سوخت عنوان کرد و گفت: مصرف سوخت در راه آهن تقریبا یک هشتم سوخت مصرف شده در جاده است، قطعا ترانزیت و حمل و نقل با قطار آلودگی ایجاد شده در حمل و نقل جاده ای را ندارد و علاوه بر آن بار با قطار نیز سریعتر و سالم تر به مقصد می رسد. /p>
وزیر اسبق راه و ترابری ادامه داد: هر چند که هنوز در برخی از مسیرهای ریلی به غیر از مزیت سوخت سایر مزیت ها کم رنگ تر است و بازرگانان داخلی و خارجی برای حمل بار و ترانزیت جاده را ترجیح می دهند، اما امیدوارم خط ریلی بین المللی گرگان- اینچه برون با ارائه این خدمات و مزیت ها اقتصادی شود.
خرم یادآور شد: در حال حاضر در ترکیه بابت هر لیتر سوخت باید چیزی حدود بیش از 8 هزار تومان هزینه شود در حالی که سوخت ایران بسیار ارزان است که این امر بزرگ ترین مزیت برای استفاده از مسیرهای ترانزیتی محسوب می شود.
وی اظهار داشت: حال در حمل با قطار که میزان مصرف سوخت به چیزی حدود یک هشتم می رسد، مسیر ریلی ایران اقتصادی تر و به صرفه تر می شود این در شرایطی است که شبکه ریلی بین المللی در کشورمان بسیار محدود است.
وزیر اسبق راه و ترابری ایجاد شبکه ریلی در تمام کشورها از جمله ایران را نیازمند یارانه دانست و گفت: به همین دلیل انتخاب پروژه برای اجرا باید اولویت بندی شود و اجرای پروژه هایی که اقتصادی تر هستند، بسیار ضروری و مهم است.
خرم در پایان پروژه های ریلی را که به اعتقادش دارای اولویت هستند، اینگونه برشمرد: خط آهن شیراز- بوشهر، شیراز- عسلویه و یا بهسازی خط تهران – بندر امام در این خط به دلیل اینکه روزی ابزار مناسب برای حفر تونل نبوده استاندارد ساخته نشده است که نسبت به سایر پروژه های ریلی در اولویت هایی بالاتری قرار دارند. همچنین به نظر من پروژه چابهار- زاهدان که در جریان ترانزیت است، پروژه بسیار مهمی است که انجام آن باید تسریع شود، قطعا حجم ترانزیت از بندر چابهار به سمت افغانستان تحول عظیمی می کند که می تواند اقتصاد منطقه را متحول کند.