22327
X

اخبار

اخبار و اطلاعات اخبار
ایران ارزان‌ترین کریدور ترانزیتی منطقه
معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با دبیرکل تراسیکا گفت:
 

ایران ارزان‌ترین کریدور ترانزیتی منطقه

معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با دبیرکل تراسیکا ضمن معرفی کریدور‌های مهم کشور، با اشاره به واقع شدن ایران در پنج کریدور مهم بین‌المللی نقش ایران را تسهیل تجارت میان آسیا و اروپا و همچنین کشورهای منطقه و توسعه ترانزیت مهم ارزیابی کرد.
یکشنبه، 14 شهریور 1395 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد در سفر "میرچا سیوپراگا" دبیرکل تراسیکا به ایران میزبان وی بود و ضمن معرفی موقعیت ویژه استراتژیک و ژئوپلتیک ایران در منطقه و شرایط ویژه ایران در کریدورهای بین‌المللی اظهار داشت: در حال حاضر ایران دارای 17 کریدور مهم حمل و نقلی است که 10 کریدور آن جاده‌ای و 7 کریدور ریلی است و کشورهای مرکزی آسیا را به جنوب و غرب آن و شرق چین و خاورمیانه را به شرق اروپا متصل می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر موقعیت برتر ترانزیت در ایران گفت: ایران به منزله شاهراه و پل ارتباطی شرق و غرب جهان است و با توجه به دسترسی مناسب به آب‌های آزاد و دارا بودن پهناورترین ساحل منطقه در خلیج فارس از اهمیت ویژه‌‌‌ای برخوردار است و از آنجا که کشورهای همسایه شمال شرقی ایران محصور در خشکی هستند ایران نقش پررنگی در توسعه اقتصادی کشورهای فوق و کاهش وابستگی اقتصادی این کشورها به روسیه دارد. وی با اشاره امضای تفاهم‌نامه تامین مالی، طراحی، ساخت و نگهداری کریدور شماره 10 با ایتالیا افزود: این کریدور به طول 1500 کیلومتر از شمال‌غرب کشور در مرز بازرگان با کشور ترکیه آغاز و طی کوتاه‌ترین پیمایش آزادراهی به بندر امام‌ خمینی در جنوب کشور ختم می‌شود و از شش استان خوزستان، لرستان، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی عبور می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از اتصال کریدور شماره 10 به کریدور شمال- جنوب خبر داد و بیان داشت: در حال حاضر بخشی از کریدور 10 با توجه به ترافیک عبوری به منظور ارتقا به بزرگراه و آزادراه در دست مطالعه است و آزادراه‌های اهواز- بندر امام خمینی (ره) به طول 94 کیلومتر و خرم‌آباد- اندیمشک به طول 150 کیلومتر عملیاتی شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌‌‌و‌‌نقل کشور با اشاره به موقعیت ایران در ترانزیت جهان ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن ایران در چهار‌راه ترانزیتی جهان تمرکز بالایی بر روی شبکه بزرگراه‌های آسیا(AH)  و شبکه حمل و نقل اروپا قرار دارد و هم اکنون در دومین مرحله از مطالعات است.

نورزاد کریدور تراسیکا را بخشی از شبکه حمل و نقل اروپا دانست وگفت: این کریدور به منظور اتصال دریای سیاه، جمهوری قفقاز، دریای خزر و آسیای میانه در بین اروپا و آسیای میانه طراحی شده است و مسیری است که با صرف کمترین هزینه و زمان برای اتصال جمهوری‌های آسیای میانه به بازارهای جهانی و بنادر اروپایی فعالیت می‌کند.

وی افزود: با عضویت رسمی ایران در کریدور تراسیکا، مسیرهای این کریدور توسعه‌یافته و علاوه بر مسیر دریای سیاه، مسیر زمینی بلغارستان، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران که از اقتصادی‌ترین مسیرهای دسترسی اروپا به آسیا به شمار می‌رود، به مسیرهای یاد شده اضافه شده است که قطعا منافع اقتصادی، تجاری و سیاسی عمده‌ای را متوجه کشورهای منطقه می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی عبور کریدورهای جاده ابریشم، شمال-جنوب، شرق-غرب، شبکه بزرگراه‌های آسیایی و شاخه جنوبی کریدور سه گانه آلتید از قلمرو جمهوری اسلامی ایران را مهم ارزیابی کرد و افزود: پس از اجرای برجام تلاش به منظور همکاری دو جانبه با جوامع بین‌المللی افزایش یافته است و با توجه به اینکه ایران ارزانترین کریدور ترانزیتی منطقه است سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ایران مورد توجه واقع شده است.

نورزاد افتتاح راه‌آهن گرگان- اینچه برون را نقطه اتصال ایران به قزاقستان و ترکمنستان دانست و اظهار داشت: از این طریق راه سفر ریلی به چین نیز گشوده می‌شود و با توجه به اهتمام فراوان بر پروژه ریلی آستارا و طی کردن مراحل نهایی  راه‌آهن  قزوین-رشت و بعد از آن آستارا، شرایط جا‌به‌جایی کالا در کریدور تراسیکا فراهم می‌شود.

تصاویر
  • ایران ارزان‌ترین کریدور ترانزیتی منطقه
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجو
جستجو
تگ ها
تگ ها
آرشیو اخبار
آرشیو اخبار
Skip Navigation Links.

....

آخرین به‌روزرسانی این صفحه: دوشنبه 23 مهر 1403 08:46