به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، جلسه مجمع عادی- عمومی تصویب صورتهای مالی سال 1394 شرکت ساخت و توسعه با حضور غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیت شرکتی، محمد رحمتی رئیس هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه، علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی، نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان حسابرسی، وزارت راه و شهرسازی، اعضای هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه برگزار شد.
در این جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی به ارایه ی گزارش کاملی از عملکرد شرکت در سال 1394 پرداخت.
دکتر نورزاد در تشریح آخرین وضعیت طرحهای تملک داراییهای سرمایهای بیان داشت: هم اکنون 40 هزار کیلومتر راه و بزرگراه در کشور موجود و 7 هزارکیلومتر در دست ساخت قرار دارد و به منظور تکمیل این طرحها 111 هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است. در خصوص طرحهای راهآهن نیز حدود 10 هزار کیلومتر موجود و 3 هزار و 438 کیلومتر در دست ساخت قراردارد که به منظور اتمام عملیات اجرایی آن به 593 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی در خصوص طرحهای آزادراه اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 2 هزار کیلومتر آزادراه موجود و هزار کیلومتر نیز در دست احداث قرار دارد که به منظور اتمام آن حدود 384 هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گزارشی در خصوص عملکرد شرکت طی سالهای برنامه پنجم توسعه ارایه کرد و گفت: در زمینه اعتبارات مصوب و تخصیص یافته در سال 94 در حوزه راهآهن 39 درصد، شبکه آزادراهی 50 درصد و توسعه شبکه بزرگراهی، راه اصلی و بهسازی 39 درصد اعتبارات دریافت شده است که در مجموع 41 درصد کل اعتبارات تخصیص یافته است.
دکتر نورزاد با اشاره به هدفگذاری اتصال پنج مرکز استان در برنامههای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: از 45 طرح اقتصاد مقاومتی، هفت طرح راهآهن با پیشرفت فیزیکی 75 درصدی، چهار طرح آزادراهی با پیشرفت فیزیکی61 درصدی،33 طرح بزرگراهی با میانگین پیشرفت 66 درصدی و یک راه اصلی با پیشرفت 76 درصدی، از برنامههای شرکت ساخت در چارچوب اقتصاد مقاومتی در کشور است که با توجه به اعتبار مصوب در قانون بودجه و اعتبار ابلاغ شده از محل اسناد خزانه برای اتمام نیازمند حدود 24 هزار میلیارد ریال است.
وی ضمن تاکید بر بهرهبرداری 411 کیلومتر ازانواع راهها در هفته دولت اظهار داشت: در هفته دولت با بهرهبرداری از 411 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه توانستیم زیرساختهای حمل و نقل 15 استان را بهبود بخشیم که از این میزان 235 کیلومتر جزو پروژههای اقتصاد مقاومتی است.
دکتر نورزاد از انحلال معاونت راه روستایی خبر داد و افزود: به موجب تصویب نامه شورای عالی ادارای وظیفه ساخت و توسعه راههای روستایی به شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور منتقل شد و در حال حاضر امور ساخت وتوسعه راههای روستایی در سطح استانها کماکان توسط ادارات کل راه و شهرسازی انجام میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان در تشریح چالشهای پیشرو در تکمیل به موقع پروژهها عنوان کرد: محدودیت منابع مالی و عدم تخصیص کافی و به موقع اعتبارات از مهمترین عوامل تاخیر در اجرای طرحها است. همچنین وابستگی بودجه جاری شرکت به تخصیص اعتبارات عمرانی که موضوع بند "ر" ماده 224 قانون برنامه پنجم توسعه و فقدان نقدینگی به منظور پرداخت هزینههای تملک اراضی، کسورات قانونی، دادرسی و ... از مهمترین عواملی است که روند احداث پروژهها را با مشکل روبهرو میکند.
در این نشست مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیت شرکتی تاسیس صندوق توسعه حمل و نقل را گامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: دولت به تنهایی قادر به پرداخت هزینههای عمرانی کشور نیست و با تاسیس این صندوق ساخت طرحهای عمرانی به میزان قابل توجهی شتاب میگیرد.
سلامی مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژهها را لازم و ضروری دانست و اظهار داشت: استقبال بخش خصوصی از مشارکت در اجرای طرحهای عمرانی در چند ماه اخیر رشد پیدا کرده است و با تشکیل کارگروه امور مجامع و نظارت بر قراردادها نقاط ضعف قراردادها هم برطرف خواهد شد و همکاری دولت و بخش خصوصی با این شرایط بیشتر میشود.
در ادامه این جلسه معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت گزارشی کاملی در خصوص عملکرد سال 1394 در حوزه فعالیتهای جاری شرکت ارایه کرد و شرایط مالی و بودجه، وضعیت مالیاتی شرکت، برنامههای شرکت در راستای آموزشهای تخصصی کارکنان، پژوهشهای صورت گرفته در شرکت، وضعیت حقوقی و ارزیابی خسارات و راهکارهای بهبود فرایندها و تحول اداری را در مجمع تشریح کرد.