به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد با اعلام این خبر گفت: ایران تنها کشور خاورمیانه است که دارای بنادر و سواحل گسترده در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان است و بندر چابهار به عنوان تنها بندر موجود در این سواحل با ظرفیت پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت راهبردی و استراتژیک سواحل مکران و بندر چابهار افزود: در بخشنامه بودجه سال 1395 ابلاغی از سوی رییس جمهور بر حمایت دولت از تامین زیرساختها و فعالیتهای اقتصادی در سواحل خلیج فارس و دریای عمان به ویژه منطقه مکران متناسب با مزیتهای منطقهی تاکید شده و در همین راستا عملیات اجرایی راهآهن چابهار- زاهدان شتاب گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی راهآهن چابهار- زاهدان را از عوامل اصلی توسعه بندر چابهار دانست و افزود: راهآهن چابهار زاهدان که در ادامه از طریق شهرهای بیرجند و گناباد به محور بافق- مشهد متصل میشود یکی از مهمترین شریانهای ارتباطی برای تبادل کالا و مسافر خواهد بود.
وی توسعه کریدور ریلی شرق کشور را از دیگر مزایای این طرح برشمرد و عنوان کرد: این خط ریلی در ادامه با اتصال کشورهای آسیای میانه، مرکزی و افغانستان به آبهای آزاد و ارتباط کشور هند با آسیای میانه و مرکزی نقش مهمی در ترانزیت کالا و مسافر در سطح بینالملل ایفا میکند.
نورزاد عملیات اجرایی این طرح ریلی را در دو بخش جنوبی و شمالی تشریح کرد و گفت: بخش جنوبی از چابهار تا ایرانشهر به طول 310 کیلومتر در 4 قطعه در حال اجرا است که در مرحله زیرسازی 36 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حال حاضر 80 کیلومتر آن آماده ریلگذاری است.
وی افزود: مطالعات تکمیلی بخشی از قطعه شمالی حدفاصل ایرانشهر تا زاهدان در حال انجام است و عملیات اجرایی یک قطعه به طول 50 کیلومتر از سمت زاهدان آغاز شده است و برنامهریزی شده است تا پایان سالجاری هر دو قطعه حدفاصل زاهدان تا خاش فعال شود و مطالعات کل طرح پایان یابد.
گفتنی است طول کل این پروژه 610 کیلومتر است که به هشت قطعه اجرایی تقسیم شده است و دارای 7 هزار و 600 متر پل خاص، 7هزار و 500 متر تونل، 5 ایستگاه مسافری، مبادلهای و تشکیلاتی و 25 ایستگاه درجه سه است.