به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، سعید محمدزاده در دیدار با پیمانکاران ضمن تقدیر از همراهی آنان در آبادانی کشور گفت: در حال حاضر در کشور نزدیک به هزار هزار میلیارد ریال نقدینگی موجود است و باید شرایط را به گونهای فراهم کنیم تا بخشی از این نقدینگی را برای پروژهها زیرساختی جذب کنیم و با بسترسازی در این زمینه میتوانیم سرمایههای کشور را جهت گسترش شبکه حمل و نقل کشور به کار بگیریم.
وی قانون مشارکت را یکی از بهترین قوانین در حوزه عمرانی کشور دانست و گفت: با توجه به این نکته که بخش اعظمی از بودجه کشور صرف امور جاری میشود، لازم است برای تقویت بودجه عمرانی با همکاری بخش خصوصی سرمایهگذاریها در این حوزه تقویت شود و با این رویکرد میتوانیم به سمت استفاده از بازار سرمایه کشور نیز پیش رویم. در حال حاضر نیز به دنبال یافتن راههای مناسب برای ایجاد انگیزه به منظور مشارکت بیشتر بخش خصوصی با دولت هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اتکا به توان فنی و اجرایی پیمانکاران اشاره کرد و افزود: با توجه به پتانسیلهای کشور درحوزه حمل و نقل و اتکا به توان و تخصص مهندسان داخلی و شرکتهای سرمایهگذاری و پیمانکاری و مشارکت آنان در به اتمام رساندن پروژههای نیمه تمام درصدد هستیم تا با واگذاری این پروژهها به بخش خصوصی هرچه سریعتر آنها را به پایان برسانیم.
وی راهاندازی صندوق پروژه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: راه اندازی این صندوق در تزریق سرمایه و بودجه به پروژهها بسیار مفید است و همکاری با بانکها و سازمان بورس در چارچوبهای تعیین شده میتواند گامی بلندی در تامین سرمایه محسوب شود.
محمدزاده توجه به توان و ظرفیتهای پیمانکاران را یکی از اصول اساسی در واگذاری پروژهها دانست و عنوان کرد: در سیستم مدیریت پروژهها در نظر داریم تا به ظرفیتها و توان اجرایی پیمانکاران دقت بیشتر شود و توزیع پروژهها عاقلانه صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پاسخ به درخواست یکی از پیمانکاران برای کوتاه شدن زمان تحویل پروژه اظهار داشت: در حال ساماندهی فرایند تحویل پروژهها هستیم تا زمان تحویل پروژهها زمانبر نشود و حل این موضوع نیازمند مکانیزه شدن روند اجرای پروژه است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ یکی از پیمانکاران مبنی بر عدم حمایت دولت از صدور خدمات فنی و مهندسی تاکید کرد و گفت: صدور خدمات فنی یکی دیگر از برنامههای در دست اجرای ما است و با توجه به توان بالای مهندسان و پیمانکاران ایرانی، صدور خدمات زمینهای است که شرکتهای پیمانکاری ایرانی در حوزه حمل و نقل در سطح جهانی فعالیت کنند و این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد.
محمد زاده از جامعه پیمانکاران درخواست کرد تا با همفکری در حوزه تامین سرمایه دولت را یاری کنند و عنوان کرد: باید تدبیری اندیشیده شود تا بتوانیم از ظرفیتهای جامعه مهندسی برای تدوین برنامهها و تصویب قوانین بهرهگیری شود و در این مسیر تقاضا داریم تا با ارایه راهکار و نظرات از طریق NGO ها و شرکتها دولت را در تدوین برنامهها همراهی کنید.
شایان ذکر است در این جلسه مهندس آزاد دبیر انجمن شرکتهای راهسازی ایران ضمن قدردانی از بخش کارفرمایی به ظرفیتهای شرکتهای راهسازی برای حضور هرچه بیشتر در پروژهها تاکید کرد و خواستار تمرکز ساخت و ساز طرحهای راهسازی وزارت راه و شهرسازی در شرکت ساخت وتوسعه شد.
در این جلسه همچنین نماندگان شرکتهای پیمانکاری درخواستها و مطالبات خود را مطرح کردند و مقرر شد در جلساتی جداگانه به مسایل مطرح شده رسیدگی شود.