به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیرالله خادمی در بازدید از آزادراه کنارگذر جنوبی تهران ضمن اعلام این خبر گفت: ساخت آزادراه جنوبی تهران به منظور حل مشکل ترافیک استان تهران و تکمیل کریدورهای بینالمللی از اهمیت ویژهای برخوردار است و احداث آن موجب کاهش چشمگیر ترافیک آزادراه قزوین- کرج و کرج- تهران میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی درختکاری در 70 کیلومتر از مسیر این آزادراه را برای اولین بار در کشور اقدامی مهم دانست و بیان کرد: در راستای معماری و منظر راه، دو طرف این آزادراه با گونههای طبیعی سازگار با اقلیم منطقه درختکاری میشود و این اقدام علاوه بر زیباسازی مسیر وارتقا بهداشت روانی رانندگان و مسافران در بیابان زدایی و جلوگیری از ریزگردها و حفظ و نگهداری حریم آزادراه اثرات قابل توجهی دارد.
وی احداث این آزادراه را حلقه مفقوده کریدور شرق به غرب دانست و افزود: این آزادراه در کریدورهای بینالمللی حمل و نقل شرق به غرب یا همان جاده ابریشم، کریدور شمال- جنوب و شبکه بزرگراهی آسیا واقع شده است و با تکمیل این آزادراه حجم قابل توجهی از بار ترافیک در پایتخت کاهش مییابد.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تاکید بر اهمیت این آزادراه اظهار داشت: این آزادراه از نظر ترانزیت داخلی و بینالمللی بسیارحایز اهمیت است و با اتصال این آزادراه به شبکه آزادراهی داخل کشور از طریق مرند- بازرگان به ترکیه و سپس راههای بینالمللی متصل خواهد شد و با بهرهبرداری از آن یکی از اصلیترین گرههای ترافیکی کشور باز میشود.
خادمی با بیان اینکه این آزادراه در 3 باند رفت و 3 باند برگشت طراحی شده است گفت : این مسیر دارای 8 دستگاه تبادل، 17 دستگاه تقاطع غیرهمسطح و روگذر با راههای فرعی و راهآهن است. وی همچنین سرعت طراحی شده این آزادراه را 130 کیلومتر بر ساعت عنوان کرد.
شایان ذکر است: این آزادراه به طول 158 کیلومتر در نقطهای از آزادراه کرج- قزوین در محدوده صنعتی آبیک آغاز و پس از عبور از مناطق نظرآباد، هشتگرد، اشتهارد، آزادراه تهران- ساوه را قطع کرده و از محدوده جنوبی فرودگاه امام خمینی میگذرد و در محدوده شهرک صنعتی چرمشهر در تلاقی با آزادراه قم- گرمسار پایان مییابد.