به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل شرکت ساخت وتوسعه یزیربناهای حمل و نقل کشور، وزیر راه و شهرسازی به همراه مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و جعی از مسئولان از روند پیشرفت راهآهن قزوین- رشت بازدید کردند
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه ریلی قزوین – رشت ادامه گفت: این پروژه به دلیل اهمیت در اولویت قرار گرفت و امروز پیشرفت فیزیکی بیش از 91 درصد دارد و در تابستان سال جاری به اتمام میرسد.
آخوندی با بیان اینکه محور قزوین – رشت جنوب کشور را به شمال و کشورهای آسیای میانه متصل میکند گفت: راهآهن قزوین – رشت و امتداد آن به آستارا و کشور آذربایجان اتصال دیگری است بین ایران با کشورهای اروپایی و این یک پروژه استراتژیک برای ایران و کشورهای همسایه محسوب میشود.
آخوندی همچنین به موضوع فراوانی ایستگاههای این خط ریلی اشاره کرد و گفت: ۳۳ هزار مترمربع ایستگاههای در طول مسیر است. ایستگاهی که در گذشته طراحی شده بود در ۵ کیلومتری رشت قرار دارد که با توجه به ایده حمل ونقل درب به درب و شهرسازی ریلپایه ایستگاه جدیدی را در داخل شهر رشت طراحی کردیم که به زودی شروع به ساخت آن خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی توسعه به سمت بندر انزلی را گام بعدی این پروژه دانست و گفت: برنامه ما این است که ایستگاه بندر در خود بندر انزلی باشد تا حمل ونقل ترکیبی بین دریا و ریل اجرایی شود و یکی از ایستگاههای مسافری در خود بندر تاسیس شود.
وی توضیح داد: به بخش فنی دستور دادهایم تا بعد از بهرهبرداری از این پروژه ریلی ایستگاهسازی در بندر در دستور کار قرار گیرد.
عضو کابینه دولت یازدهم محور بعدی را تکمیل راهآهن رشت به آستارا اعلام کرد و گفت: تکمیل این محور هم مورد تقاضای کشورهای آسیای میانه است و هم برای خود ما مهم است و به دو فاز تقسیم میشود. فاز نخست اتصال آستارا به ریل آذربایجان در مرز ایران بود که انجام شد و گام بعدی اتصال رشت به آستارا است که در حال انجام مذاکراتی برای تامین مالی این پروژه با ایتالیا و آذربایجان هستیم.
اتصال ریلی دریای خزر به خلیج فارس
معاون وزیر و راه و شهرسازی همچنین در این بازدید این پروژه را یکی از اصلیترین محورهای ریلی ایران دانست و گفت: این خط ریلی برای اتصال کریدور جنوب به شمال نه فقط برای مردم ایران بلکه مورد توجه کشورهای همسایه نیز است.
خیراله خادمی با اعلام اینکه راهآهن قزوین- رشت شامل ۵۰ پل بزرگ میشود و همچنین طولانیترین پل ریلی کشور در این مسیر قرار دارد گفت: پل منجیل یکی از زیباترین پلهای ریلی کشور است که در این مسیر قرار گفته و با طراحی معماران ایرانی به عنوان یکی از زیباترین پلهای ریلی در حال تکمیل است.
وی در خصوص اطلاعات فنی پروژه گفت: ۱۶۴ کیلومتر طول محور ریلی قزوین به رشت است که تاکنون ۱۰۱ کیلومتر از این مسیر ریلگذاری شده است و ۶۳ کیلومتر آن باقی مانده و در حال حاضر روزی یک کیلومتر ریلگذاری در این مسیر انجام میشود.
معاون وزیر راه وشهرسازی همچنین گفت: این مسیر در کریدور ریلی شمال به جنوب قرار دارد که با اتمام عملیات ریلگذاری از رشت به بندر انزلی میتوانیم دریای خزر را با ریل به خلیج فارس وصل نماییم و بدین ترتیب با اتصال ریل انزلی به آستارا شبکه کریدور شمال به جنوب تکمیل میشود.
به گفته وی این شبکه ریلی علاوه بر امتیاز ترانزیتی ویژه به جذب توریست کمک شایانی میکند و یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور با چشماندازی زیبا است.
خادمی همچنین از جابه جایی سالانه ۹ میلیون تن بار و ۳ میلیون مسافر در صورت تکمیل این شبکه ریلی خبر داد.