گسترش صنعت خودروسازی از یک سو و پیشرفت صنعت راهسازی از سوی دیگر موجب شد تا جاده های بین شهری شاهد ترافیک سنگینی شده که همین امر موجب افزایش سوانح رانندگی و بالا رفتن هزینه های ترانزیت می شد. از این رو احداث آزادراه به عنوان راهکاری مناسب برای افزایش ایمنی سیر و ظرفیت ترافیک و کاهش هزینه های سوخت، استهلاک خودرو و ... ، مورد توجه صنعت راهسازی قرار گرفت. موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و عبور کریدورهای ترانزیتی شرق – غرب و شمال – جنوب از این کشور از یک سو و تحولات و پیشرفت های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور از سوی دیگر، ضرورت توسعه شبکه آزادراهی کشور را به منظور افزایش درآمدهای ملی، ایمنی و آسایش سفرهای جاده ای و کاهش هزینه های انرژی، قیمت تمام شده کالا و .... را دو چندان می کند. آزادراه یا اتوبان راهی با خطوط رفت و برگشت مجزا است که هیچگونه تقاطع همسطح نداشته و ورود و خروج از آن محدود میباشد. غالبا آزادراهها با پرداخت عوارض همراه بوده و معمولا خارج از شهرها احداث میشود. در مجموع آزاد راه، راهی است با روسازی آسفالت یا بتن برای عبور سریع وسایل نقلیه موتوری که معبر رفت و برگشت آن کاملا از یکدیگر مجزا و فاقد تقاطعهای هم سطح بوده، ورود به آن و خروج از آن منحصرا در نقاط معین و محدودی مسیر باشد و طرفین آن دارای دیوارهای توری یا بتنی برای جلوگیری از ورود انسان و حیوان است.
شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور موافقت می کند که خدمت ساخت و توسعه آزادراهها به ترتیب زیر ارائه می شود.
در فاز اول تعهدات شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ميبايست تخصيص طرح را انجام دهد. مطالعات طرح انجام شده و بعد از فاز 3 مطالعات، ارزيابي و تملك اراضي (در سامانه سامان) انجام ميشود. در مرحله بعدي شرکت شرايط برگزاري مناقصه را در سايت ستاد ايران اعلام مي نمايد . خدمت گيرندگان يا در حقيقت مشاوران و پيمانكاران براي شركت در مناقصات مي بايست در سايت ستاد ايران ثبت نامه كرده باشند. انجام عمليات پيمان و مناقصه در بستر سامانه ستاد ايران به اتمام ميرسد و به مشاور/ پيمانكار برنده ابلاغ ميگردد. سامانه مناقصات و امور قرادادها در شركت و سامانه سبا مراحل تكميل و ثبت قرارداد منعقده را انجام ميدهند. عمليات ساخت و ساز توسط مشاور/ پيمانكار منتخب اغاز ميشود . ثبت مراحل پيشرفت فيزيكي و ريالي عمليات در سامانه جامع مديريت پروژه و ثبت صورت وضعيت ها در سامانه جامع الكترونيك صورت وضعيت انجام ميگردد. و شركت كليه مطالبات و پرداختي ها از طريق سامانه تكريم به اطلاع خدمت گيرندگان ميرساند . كليه مكاتبات مابين نيز در بستر سامانه گردش الكترونيكي مكاتبات صورت ميگيرد. پس از پايان عمليات پروژه تحويل به شركت شده و در نهايت با حضور مسئولين مربوطه از جانب شركت تحويل بهره بردار مي شود.
براي شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مصداق ندارد.
به بازه زماني قرارداد منعقد شده بستگي دارد.
به شرايط مطروحه در قرارداد منعقد شده بستگي دارد.