در دست بهره برداری
در دست مطالعه
در دست اجرا
گسترش صنعت خودروسازی از یک سو و پیشرفت صنعت راهسازی از سوی دیگر موجب شد تا جاده های بین شهری شاهد ترافیک سنگینی شده که همین امر موجب افزایش سوانح رانندگی و بالا رفتن هزینه های ترانزیت می شد. از این رو احداث آزادراه به عنوان راهکاری مناسب برای افزایش ایمنی سیر و ظرفیت ترافیک و کاهش هزینه های سوخت، استهلاک خودرو، مورد توجه صنعت راهسازی قرار گرفت. موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و عبور کریدورهای ترانزیتی شرق – غرب و شمال – جنوب از این کشور از یک سو و تحولات و پیشرفت های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور از سوی دیگر، ضرورت توسعه شبکه آزادراهی کشور را به منظور افزایش درآمدهای ملی، ایمنی و آسایش سفرهای جاده ای و کاهش هزینه های انرژی، قیمت تمام شده کالا را دو چندان می کند.
در سال 1383 نظر به اهميت ساخت زير ساخت ها شركت ساخت و توسعه زير بناهاي حمل و نقل عهده دار و متولي ساخت راه در كشور شد، كه اين شركت شامل دو معاونت ستادي و سه معاونت اجرايي شد كه معاونت ساخت و توسعه راه ها يكي از معاونين اجرايي اين سازمان گرديد كه خود داراي پنج اداره كل، دو مجري مستقل كريدور بزرگراهي و 94 طرح انتقالي (تفويضي به ادارات كل راه و شهر سازي استان) و يك اداره كل فني و مطالعاتي مي باشد، بدين ترتيب كه مطالعات اوليه پروژه ها توسط دفتر فني اين معاونت و پس از تصويب محول به دفاتر اجرايي جهت ساخت و بهره برداري راه مي گردد. .