زیربناهای حمل ونقل ریلی
...
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 

اخبار برگزیده

1397/4/16 شنبهجلسه هم اندیشی با مهندسان مشاور آزادراهی برگزار شد
ابلاغ نظام نامه تعیین حدود وظایف در پروژه های آزادراهی
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها خبر داد:‌ برای اولین بار نظام‌نامه تعیین حدود وظایف و ارتباطات میان ارکان پروژه‌های عمرانی بخش آزادراهی از طریق مشارکت عمومی- خصوصی ابلاغ شد و برای عملیاتی شدن آن نیاز به همفکری و مشورت بخش خصوصی و دولتی است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، اولین همایش هم‌اندیشی با مهندسان مشاور در بخش قراردادهای مشارکتی و پروژه‌های آزادراهی با حضور مدیران و کارشناسان شرکت ساخت وتوسعه و مهندسان مشاور فعال در پروژه‌های راهسازی کشور برگزار شد که هدف اصلی آن بررسی و تشریک مساعی در خصوص نظام‌نامه تعیین حدود وظایف و ارتباطات میان ارکان پروژه‌های عمرانی بخش آزادراهی از طریق مشارکت عمومی- خصوصی بود که به تازگی از سوی وزارت راه  وشهرسازی ابلاغ شده است.
سید حسین میرشفیع در ابتدای این جلسه با تاکید بر تحول در شیوه‌های مدیریت پروژه‌های عمرانی بخش راه گفت: رسیدن به یک برداشت مشترک در موضوعات این نظام‌نامه، کمک شایانی به تحقق اهداف این شیوه جدید با کارایی بالاتر خواهد داشت.
معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها عملیاتی شدن موضوعات قراردادها را وابسته به فهم مشترک دولت و بخش خصوصی دانست و خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن بهینه یک پروژه، مطالعات و طراحی مشاوران مهمترین رکن محسوب می‌شود و کمک می‌کند تا طراحی و اجرا در یک راستا انجام شود.
میرشفیع از مشاوران خواست تا شیوه‌های سنتی که در آن دولت کارفرما هست را تغییر دهند و با بازنگری در دیدگاه‌ها نوع تعاملات و ضوابط را بازسازی کنند.
وی این همایش را نقطه عطفی در همکاری‌های دولت و بخش خصوصی معرفی و عنوان کرد:‌ امروز اینجا کنار هم هستیم تا نگرش و دیدگاه‌مان را نسبت به نظام فنی و اجرایی پروژه‌های آزادراهی از طریق مشارکت عمومی- خصوصی از نو شکل دهیم.
معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها در ادامه افزود:‌ نقش نظارتی که در این نظام‌نامه تدوین شده به نحوی است که منفعت عمومی تضمین شود و تداخلی در مسئولیت‌های دولت و بخش خصوصی ایجاد نشود.
میرشفیع در بخشی از گفته‌هایش دستیابی به روش‌های جدید کنترل پروژه و اجرای آن را از ضروریات معرفی کرد و بیان داشت: روش‌های کنترل پروژه دنیا در حال تحول است و باید با استفاده از ابزارهای دقیق و به روز از  حضور فیزیکی در پروژه دور شویم.
وی ادامه داد: در این سیستم جدید قرار است از روش‌های سنتی فاصله بگیریم و با مستند سازی پروژه‌ها با دقت بالا و سیستم‌های نوین بین‌المللی در راستای الکترونیکی کردن کارها گام برداریم.
معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها در بخش دیگر این همایش،کنترل کیفیت در نظام‌نامه جدید را بر عهده مجموعه‌های سرمایه‌گذار دانست و خاطرنشان کرد:‌ از دیگر الزامات قراردادهای مشارکتی نوین، تضمین کیفیت از سوی دولت است و در همین راستا کنترل کیفیت بر عهده مجموعه‌های سرمایه‌گذار در بخش های آزادراهی قرار گرفته است.
میرشفیع اظهار داشت:‌ تقویت بخش‌های مالی و مدیریت مالی پروژه‌ها از دیگر وظایف مشاوران است و اگر مطالعات اقتصادی ضمیمه قراردادهای مشارکتی باشد در موفق بودن این همکاری بسیار موثر واقع می‌شود.
وی از تغییر نگاه آیین‌نامه‌‌ای به پروژه به عنوان یک خبر خوب نام برد و اشاره کرد: باید کلیه مطالعات و طراحی پروژه‌ها بر مبنای بهینه‌سازی و ایجاد توازن بین بخش‌های مختلف یک پروژه صورت گیرد و مطالعات خام در این زمینه با توجه به وظایفی که بر عهده سرمایه‌گذار قرار گرفته قابل قبول نیست.
معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها در ادامه با اشاره به مطالعات ترافیکی بیان داشت: مطالعات ترافیک پروژه‌ها از یک سو به اقتصاد پروژه کمک خواهد کرد و از سوی دیگر در طراحی تبادل‌ها، تقاطع‌ها و ... باعث می‌شود از هزینه‌هایی که بیهوده به پروژه تحمیل می‌شود خودداری شود.
وی همچنین از الکترونیکی شدن یکپارچه عوارض آزادراهی در نیمه دوم سالجاری خبر داد و افزود: با راه‌اندازی سامانه  پرداخت‌های نوین آزادراهی، پرداخت عوارض در آزادراه‌ها به صورت یکپارچه الکترونیکی می‌شود و این روش موجب سهولت استفاده مردم، صرفه‌جویی در زمان و شفاف‌سازی درآمدهای آزادراهی خواهد شد.
معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها معماری و منظر راه را یکی از وظایف مهم مشاوران برشمرد و توضیح داد: معماری و منظر راه از عناصر مهم در ایمنی و ایجاد جذابیت در مسیرهای آزادراهی کشور است که باید در طراحی‌ها به آن توجه ویژه شود.
در ادامه این همایش دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در بخش آزادراه‌ها در خصوص تغییر روش‌های قدیمی سرمایه‌گذاری و مشارکت دولت و بخش خصوصی صحبت کرد و گفت: در این همکاری لازم است برخی قوانین و نگرش‌ها از سوی دولت و بخشی از سوی سرمایه‌گذاران تغییر کند و مطابق نیازهای روز جامعه به روز رسانی شود.
خدایار خاشع تسهیل کردن امور و ایجاد جذابیت‌ را از وظایف دولت در قبال بخش خصوصی دانست و عنوان کرد:‌ در بازبینی نظا‌م‌نامه جدید باید به این نکته توجه شود که در دنیا ثابت شده است که بهترین راه کنترل، ایجاد رقابت است و دولت می‌تواند با استفاده از ابزارهای تشویقی بهترین نتیجه را از همکاری با بخش خصوصی به دست بیاورد.
وی تاکید کرد: هوشمند سازی کنترل پروژه‌ها ابزار مهمی برای صرفه‌جویی در زمان و انرژی است و باید با بومی‌سازی تجربه‌های موفق کشورهای دیگر سیستم‌ کنترل پروژه‌ها را تغییر دهیم.
در بخش دیگر این همایش پنل‌های تخصصی با موضوع معرفی نظام‌نامه تخصیص وظایف و حدود اختیارات مابین ارکان پروژه‌های مشارکتی و مطالعات اختصاصی در قراردادهای مشارکتی و پروژه‌های آزادراهی کشور، طراحی و پیاده سازی نظام تضمین کیفیت، کنترل کیفیت در پروژه‌های آزادراهی، مدیریت ریسک و بررسی عوامل موثر بر کیفیت خدمات، شناسایی موانع و ارائه راهکارهای ارتقاء کیفیت مهندسان مشاور در مراحل مختلف مطالعات و اجرای پروژه‌های آزادراهی کشور برگزار شد.
 

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ

با ما در تماس باشید

تهران،بزرگراه مدرس شمال،خیابان شهید وحید دستگردی (ظفر)،خیابان شهید فرید افشار،تقاطع بلوار آرش غربی،پلاک 3

تلفن تماس:02126400318

پست الکترونیکی:info@cdtic.ir

کد پستی:

1916615813
ساعات حضور :‌ از شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 16:15 عصر


.