اخبار روز
نشست خبري
معاون وزیر راه و شهرسازی: قرارداد تامین 15 هزار تن ریل با ذوب آهن منعقد شد معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری سومین نمایشگاه حمل ونقل و صنایع وابسته خبر داد: قرارداد تامین 15 هزار تن ریل ملی با شرکت ذوب آهن اصفهان منعقد شد.
به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، خیراله خادمی صبح امروز در نشست خبری نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته گفت: قرارداد تامین 15 هزار تن ریل ملی UIC60 با شرکت ذوب آهن اصفهان منعقد شد که با ارائه ضمانت نامه از سوی شرکت ذوب آهن اصفهان همکاری آغاز می شود. نحوه تامین مالی نیز از طریق اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت در نظر گرفته شده است.
خادمی توسعه زیرساخت های حمل و نقل را در دوران انقلاب درخشان توصیف و اعلام کرد: طول مسیرهای ریلی کشور بر اساس آمار تا پیش از انقلاب 4 هزار و 565 کیلومتر بوده و در طول این 40 سال به 13 هزار و 790 کیلومتر رسیده است که معادل احداث 9 هزار و 200 کیلومتر خط ریلی جدید در این سال ها است و بر این اساس  2 برابر طول ریل‌های موجود در طول 40 سال به شبکه ریلی کشور افزوده شده است.
وی در خصوص وضعیت توسعه آزادراه ها نیز اظهار داشت : طول شبکه آزادراهی کشور تا پیش از سال  1357 معادل285 کیلومتر بوده که عموما در مسیرهای منتهی به پایتخت احداث شده است. در حال حاضر طول آزادراه های موجود به 2 هزار و 400 کیلومتر رسیده است و بیش از هزار و 168 کیلومتر نیز در دست احداث قرار دارد.
خادمی اشاره کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی بزرگراهی در کشور موجود نبود و عمده راه های اصلی و فرعی درجه دو و سه وجود داشت اما این رقم در طول 40 سال به 16 هزار و 820 کیلومتر مسیر ارتقا یافته است یعنی حدود 62 هزار کیلومتر به طول شبکه بزرگراهی و راه اصلی کشور افزوده شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی توسعه و بهسازی راه های روستایی کشور را در طول سال های انقلاب اسلامی مثبت ارزیابی کرد و افزود:‌ طول کل راه های روستایی آسفالته کشور تا پیش از سال 1357 حدود 3 هزار کیلومتر بود و در حال حاضر بیش از 104 هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته در کشور موجود است.
بیش از 50 درصد از میزان آزادراه های موجود در کشور  در حال اجرا است
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در ادامه میزان خط آهن در حال اجرای کشور را 3 هزار و 197کیلومتر اعلام و عنوان کرد:‌ بیش از 5 هزار و 200 کیلومتر راه آهن در مرحله مطالعات قرار دارد و احداث 10 هزار کیلومتر ریل نیز در موافقت نامه با سازمان برنامه و بودجه در تعهد شرکت ساخت وتوسعه است.
خادمی همچنین از آمادگی سرمایه گذاران برای همکاری در احداث آزادراه ها خبر داد و اضافه کرد: سال 1397 و  1398سال های طلایی توسعه شبکه آزادراهی کشور در نظر گرفته شده و هم اکنون احداث بیش از 2 هزارو 200 کیلومتر مسیر آزادراهی جدید در حال مطالعه است که سرمایه گذاران برای همکاری اظهار تمایل کرده اند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص اقدامات در راستای توسعه شبکه بزرگراهی کشور توضیح داد و گفت: بیش از 7 هزار و 800 کیلومتر بزرگراه درحال اجرا است و هرساله بیش از 1200 کیلومتر مسیرهای مختلف بزرگراه و راه اصلی تکمیل و به بهره‌برداری می رسد.
خادمی همچنین از اتمام عملیات مهندسی منطقه یک آزادراه تهران- شمال تا پایان سالجاری خبر داد و اعلام کرد: هم اکنون پیشرفت فیزیکی این منطقه بیش از 92 درصد است و روسازی بتنی مسیر نیز تا 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ولی با توجه به سرمای هوا و شرایط جغرافیایی منطقه بتن ریزی با کندی مواجه شده است.
وی افزود: عمده موضوع مورد توجه ما در آزادراه تهران- شمال در حال حاضر ایجاد ایمنی در مسیر به ویژه در تونل های منطقه است که تکمیل سیستم های تهویه، روشنایی تونل ها و ایمنی مسیر برای بهره‌برداری از این منطقه اولویت اصلی ما است.
خادمی پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی منطقه دو را نیز قابل توجه دانست و گفت: هم اکنون شش سرمایه‌گذار خادجی برای احداث منطقه سه اظهار تمایل کرده اند و مدارک ارائه شده در دست بررسی است.
معاون ساخت وتوسعه آزادراه ها نیز در این نشست در مورد آزادراه جنوبی تهران بیان داشت: این آزادراه با پیشرفت فیزیکی قابل قبولی در حال اجرا است که عملیات آسفالت 80 کیلومتر از مسیر تکمیل شده، احداث تقاطع آبیک آغاز شده و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز در عید غدیر سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
اتصال دو مرکز استان دیگر به شبکه ریلی
معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در پاسخی به سوال یکی از خبرنگاران پیرامون میزان ریل مصرف شده در کشور توضیح داد و گفت: عمده ریل مصرفی در پروژه های راه آهن کشور وارداتی هستند که از سال 1392تاکنون بیش از 60 هزار تن ریل مصرف شده است و با توجه به  توافق با شرکت ذوب آهن اصفهان به زودی در تولید ریل ملی خودکفا خواهیم شد.
عباس خطیبی از اتصال رشت به شبکه ریلی خبر داد و گفت به زودی با اتصال رشت به شبکه ریلی بیست و دومین مرکز استان کشور به خط آهن سراسری متصل خواهد شد و در برنامه آتی اتصال دو مرکز  استان دیگر در دستور کار قرار دارد.