اخبار برگزیده
راه اهن میانه اردبیل
معاون ساخت و توسعه راه آهن خبر داد: آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن میانه-اردبیل با حضور وزیر راه وشهرسازی معاون ساخت وتوسعه راه آهن از آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن میانه-اردبیل با حضور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: امروز همزمان با ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی ریل گذاری این خط ریلی به طول 175 کیلومتر به صورت رسمی آغاز شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل  شرکت ساخت­ و توسعه زیربناهای حمل­ و نقل کشور، عباس خطیبی ضمن اعلام این خبر افزود: بعد از اتصال 5 مرکز استان به شبکه ریلی کشور، اتصال استان­ های اردبیل، کردستان و چهارمحال بختیاری در دستور کار قرار گرفته است که با توجه به پیشرفت بالای راه­ آهن میانه-اردبیل این طور انتظار می­ رود که در صورت تامین منابع، اردبیل به عنوان بیست و سومین مرکز استان کشور به راه ­آهن متصل شود.
معاون ساخت­ و توسعه­ راه­­ آهن با اشاره به تحریم­ های ظالمانه­ ای که علیه کشور اعمال می­شود از ساخت  راه ­آهن میانه-اردبیل با تکیه بر توان 100 درصدی داخل کشور خبر داد و گفت: ریل­ گذاری این خط ریلی نیز با استفاده از  ریل ملی انجام خواهد شد.
خطیبی با اشاره به آغاز رسمی عملیات ریل ­گذاری این خط ریلی با حضور وزیر راه ­و­شهرسازی اظهار داشت: عملیات اجرایی بالاست­ ریزی قشر اول به طول 6 کیلومتر از سمت ایستگاه اردبیل انجام شده است و در مجموع 218 کیلومتر ریل­ گذاری در این پروژه انجام خواهد شد.
 وی ادامه داد: عملیات زیرسازی راه ­آهن میانه-اردبیل در 11 قطعه اجرایی و با مجموع حدود 35 میلیون مترمکعب عملیات خاکی با پیشرفت حدود 84 درصد در حال تکمیل است.
معاون ساخت­ وتوسعه راه ­آهن 62 دستگاه تونل به طول حدود 24 هزار متر، 29 دستگاه پل بزرگ به طول 4300 متر و 7500 متر گالری را از جمله احجام راه­آهن میانه-اردبیل اعلام کرد و در رابطه با پیشرفت فیزیکی این احجام گفت: پل ها با 63 درصد و تونل ­ها با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام هستند.
وی هزینه انجام شده در پروژه را تا­کنون 10 هزار و 255 میلیارد ریال معادل بروز 25 هزار میلیارد ریال عنوان کرد.
معاون ساخت­ و­توسعه راه­ آهن با اشاره به پل ­های بزرگ واقع در خط ریلی میانه-اردبیل گفت: پل آرپاچای به طول 264 متر  شامل دو دهانه 35 متری و 3 دهانه 65 متری است که بلندترین ارتفاع پایه پل ­های راه ­­آهن کشور را به طول 80 متر به خود اختصاص داده و با پیشرفت فیزیکی 70 درصد در حال اجراست.
خطیبی ادامه داد: پل سارای به طول 566 متر پل دیگری است که در این محور کوهستانی واقع شده و شامل دو دهانه 35 متری، 3 دهانه 34 متی، 2 دهانه 95 متری و دهانه­ های 70، 64 و 60 متری با بلندترین ارتفاع پایه حدود 55 متر با حدود پیشرفت فیزیکی 50 درصد است.
وی یادآور شد: راه ­آهن میانه-اردبیل با حداکثر سرعت طراحی 160 کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و 120 کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری و با پیش­بینی 6/. میلیون نفر مسافر و 2/5 میلیون تن بار در سال اول و 1/5 میلیون نفر مسافر و 4میلیون تن بار در سال بیستم بهره­ برداری در دست احداث قرار دارد.