اخبار برگزیده
خطیبی
معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها گفت: در سالجاری بیش از 400 کیلومتر راه‌آهن به بهره‌برداری می‌رسد معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها: در سالجاری تکمیل 9 پروژه ریلی در اولویت اجرایی قرار دارد و تا پایان سال در صورت تامین منابع لازم بیش از 400 کیلومتر دیگر به طول شبکه ریلی کشور افزوده خواهد شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و  نقل کشور، عباس خطیبی ضمن اعلام این خبر گفت: در سالجاری 9 پروژه ریلی به طول هزار و 666 کیلومتر در اولویت اجرایی قرار دارد و چند مرکز استان دیگر نیز به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود.
وی از بهره‌برداری بیش از 400 کیلومتر راه‌آهن در سالجاری خبر داد و افزود: در سال جدید محور یزد-اقلید به طول 270 کیلومتر، محور خواف-هرات به طول 120 کیلومتر، محور بستان آباد تبریز(خاوران) به طول44 کیلومتر و محور رشت-کاسپین به طول 37 کیلومتر به بهره برداری خواهد رسید.
معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها بهره‌برداری از این خطوط را در سطح ملی و بین‌المللی مهم ارزیابی کرد و گفت: بهره‌برداری از محور خواف- هرات علاوه بر رونق اقتصادی، دسترسی ریلی کشور افغانستان به کشورهای همجوار ایران و آب‌های آزاد در جنوب ایران را به همراه دارد و نقش مهمی در توسعه ترانزیت بین ایران با دیگر کشورها، دریاهای آزاد و اروپا دارد.
خطیبی بهره‌برداری از راه‌آهن یزد- اقلید را از دیگر اهداف سالجاری ذکر کرد و اظهار داشت: این مسیر ریلی بخشی از کریدور ریلی شمال شرقی- جنوب غربی کشور است که استان‌های فارس و بوشهر را از طریق مسیر میانبر به استان‌های یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، سیستان و بوچستان و هرمزگان متصل می‌کند.
وی با اشاره به راه‌آهن بستان آباد- تبریز  و بهره‌برداری از آن در سالجاری ادامه داد: این خط ریلی به طول 44 کیلومتر موجب اتصال مرکز استان آذربایجان شرقی به شبکه ریلی کشور است و ترابری ریلی به مرزهای جلفا و رازی از این مسیر برقرار خواهد شد و در حال حاضر از میانه تا بستان آباد افتتاح شده و در سالجاری با تکمیل بخش بستان‌آباد تا خاوران خدمات مسافری و باری به شهر تبریز میسر خواهد شد.
معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها بهره‌برداری خط ریلی رشت- کاسپین در سالجاری را یکی دیگر از اقدامات در راستای توسعه شبکه ریلی کشور دانست و گفت: این پروژه برای اتصال بندر و منطقه آزاد کاسپین به شبکه ریلی احداث می‌شود که علاوه بر رونق تجاری منطقه با ایجاد پس کرانه ریلی امکان صادرات و واردات به کشورهای حاشیه خزر  و ترانزیت از این کشورها به کشورهای همجوار ایران و آب‌های آزاد در جنوب ایران را فراهم می‌کند.
وی در خصوص هدف‌گذاری سالجاری توضیح داد و گفت: 230 کیلومتر روسازی، 300 کیلومتر زیرسازی و بیش از 14 هزار متر مربع عملیات در بخش ایستگاه‌ها هدف‌گذاری سالجاری در توسعه خطوط ریلی کشور است که تخصیص نقدی و به موقع اعتبارات نقش مهمی در تحقق اهداف خواهد داشت.
 خطیبی با اشاره به اولویت توسعه شبکه ریلی کشور در سیاست‌گذاری‌های دولت یادآور شد: به منظور تحقق اهداف لازم است روش‌ها و تضمین‌های کافی برای هماهنگی برنامه‌های اجرایی با سیاست‌های کلی حمل و نقل تدوین و تصویب شود.