ب
ب
معاون وزیر راه و شهرسازی:

افزایش سرعت اجرا و کاهش هزینه‌ها با تغییر نگرش در طراحی پروژه‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بایست زیرساخت‌ها به گونه‌ای طراحی شوند تا همگام با اهداف دولت، مقدمات بهره‌مندی از اقتصاد ترانزیتی به جای اقتصاد نفتی فراهم شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی در اولین نشست با شرکت‌های مهندسان مشاور آنان را بنیان‌های فکری و بازوی نظارتی وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت:‌ با توجه به شرایط فعلی کشور و کمبود منابع مالی با تغییر رویکرد از روش‌های سنتی به روش‌های نوین در طراحی و استفاده از تکنولوژی‌های روز می‌توان ضمن افزایش سرعت در کاهش هزینه‌های احداث نیز دولت را یاری کرد.

وی با تاکید بر نقش ایران به عنوان چهارراه خاورمیانه افزود:‌ توسعه زیرساخت‌ها با رعایت الگوهای مشخص و توجه به چشم‌انداز‌های ترسیم شده موجب تکمیل هرچه سریع‌تر کریدورهای ترانزیتی کشور و حلقه‌های اتصالی می‌شود و می‌توان از این طریق نقش ایران به عنوان چهار راه خاورمیانه را پر رنگ‌تر کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل را عامل اصلی در تغییر پارادایم‌های اقتصاد کلان عنوان کرد و اظهار داشت: بایست زیرساخت‌ها به گونه‌ای طراحی شوند تا همگام با اهداف دولت، مقدمات بهره‌مندی از اقتصاد ترانزیتی به جای اقتصاد نفتی فراهم شود.

خادمی توجه به حفظ محیط زیست را در طراحی و اجرای پروژه‌ها از اولویت‌های اصلی دانست و گفت:  امروزه در جهان حفظ محیط زیست از موضوعات مهم در ترسیم چشم اندازهای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور است و نهادینه کردن این موضوع نیازمند تغییر رویکرد در اجرای پروژه‌ها است و لازم است تکنولوژی‌های نوین که مقوم محیط زیست است در ساخت پروژه‌ها بکار گرفته شود.

وی درآمد- هزینه بودن پروژه‌ها را نکته مهمی در طراحی پروژه‌ بیان کرد و گفت:‌ با تغییر نگرش در اجرای پروژه‌ها می‌توان آنها را از هزینه‌ای به درآمد زا بودن تبدیل کرد چرا که سالها است پروژه‌ها با منابع دولتی ساخته می‌شد که این روش نه برای ساخت و نه نگهداری قابل ادامه دادن نیست.

خادمی انجام مطالعات جامع و مانع را شرط اساسی در آغاز یک پروژه دانست و افزود:‌ بخش اعظمی از مشکلات وتاخیرها ناشی از فقدان یا نقص مطالعات پیش از اجرای پروژه‌ها است و لازم است جامعه مهندسی کشور در فرایند مطالعات پروژه‌ها توجه ویژه داشته باشند و البته لازم است که اجرای پروژه با تغییر نگاه از نظارت محوری به پروژه محوری در اصلاح این موضوع تلاش کنند.

در این نشست همچنین معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها بر نقش مشاوران در بهینه کردن اجرای یک پروژه تاکید کرد و گفت: با مطالعات کامل پیش از اجرای هر پروژه می‌توان در کاهش هزینه‌ها کمک کرد و البته با مهندسی ارزش می‌توان از بسیاری مشکلات حین اجرا پیشگیری کرد.

سید حسین میرشفیع با اشاره به ظرفیت‌های احداث پنج هزار کیلومتر آزادراه جدید اظهار داشت: در بخش آزادراهی کشور حضور سرمایه‌گذاران موجب تکمیل پروژه‌های فعلی و آغاز بسیاری دیگر از طرح‌ها است و در این زمینه ظرفیت بالای مشاوران کشور در همسو ساختن سرمایه‌های کشور در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی بسیار کارآمد است.

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها نیز با تاکید بر اهمیت توسعه حمل و نقل ریلی گفت:‌ در حال حاضر توسعه شبکه حمل و نقل ریلی یکی از چهار اولویت اصلی در برنامه‌ ششم توسعه در کشور است و برنامه ما در این حوزه استفاده از این ظرفیت برای توسعه شبکه ریلی است.

در این نشست نمایندگان جامعه مهندسین مشاور با ارایه نقطه نظرات در خصوص رفع مشکلات و موانع صحبت کردند و خواستار پررنگ‌تر شدن نقش مهندسان مشاور در فرایند اجرای کار در بین کارفرما و پیمانکاران شدند.

یکی از مشاوران کمبود منابع مالی را موجب کاهش مطالعات پیش از اجرای پروژه مطرح کرد و گفت:‌ توان و ظرفیت بالای فنی و مهندسی در کشور  و حضور مهندسان با تجربه می‌تواند زمینه صدور خدمات فنی را فراهم آورد و در این راستا تقویت کردن نقش مشاوران در پروژه‌ها بسیار ضروری و مهم است.

شناسه مطلب : 3917|
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار : 0
انتشار یافته : 0
نظر شما
نام: *
 
ایمیل :
 
نظر شما: *