ب
ب
آزادراه اصفهان- شیراز؛

اولین آزادراه با جاذبه‌های گردشگری

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت ویژه آزادراه اصفهان-شیراز در اتصال دو قطب گردشگری کشور، مسیر این پروژه را به لحاظ جاذبه‌های گردشگری دارای ویژگی‌های بارزی دانست که موجب توسعه جاذبه‌های گردشگری این دو استان می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، سعید محمد زاده با اشاره به دو استان اصفهان و فارس در جذب گردشگر اظهار داشت: شهرهای اصفهان و شیراز از دیرباز دو مقصد مهم گردشگری برای هموطنان و گردشگران خارجی محسوب می‌شود که احداث آزادراه اصفهان- شیراز علاوه بر مزیت‌های یک راه ایمن و کوتاه، مسیر این دو شهر را با داشتن جاذبه‌های باستانی و طبیعی به مقصد گردشگری تبدیل خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی طول قطعات در دست احداث آزادراه را 210 کیلومتر عنوان کرد و ادامه داد: این آزادراه در فاصله هشت کیلومتری قبل از شهر ایزدخواست شروع می‌شود و در امتداد شمال به جنوب تا شمال شیراز ادامه می‌یابد و ضمن عبور از کنار رودخانه ایزدخواست و آبادی‌های خسروشیرین، منطقه کوهستانی چهاردره، شرق یاسوج، تنگ براق، غرب سد ملاصدرا، شرق آبشار مارگون و بهشت گمشده و کامفیروز در نقطه‌ای به نام تنگ خیاره در شمال شهر شیراز خاتمه می‌یابد.

محمدزاده قرار گرفتن مسیر این آزادراه را در نزدیکی شهرباستانی و پرآوازه ایزدخواست مهم ارزیابی کرد و گفت:‌ این شهر دارای سابقه باستانی است و جهانگردان خارجی، در سیاحت‌نامه‌های خود از این شهر و قلعه آن یاد کرده‌اند .همچنین اولین سد قوسی جهان و دژ ایزدخواست از بناهای دوره ساسانی نیز در منطقه ایزدخواست قرار گرفته است که می‌تواند مقصد گردشگری مهمی در سفر بین این دو استان باشد.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور عبور از دشت‌های بکر در قطعه دو و عبور از روی رودخانه کر را بخش دیگری از جاذبه‌های این آزادراه دانست و افزود:‌ قطعه چهار این پروژه از روستای باستانی تنگ براق عبور می‌کند که به دلیل استقرار در ناحیه کوهستانی، چشم اندازهای بسیار زیبایی دارد. مزارع سرسبز پیرامون روستا، جنگل‌ها و باغ‌های وسیع به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان فضای دل نشینی برای گردشگران پدید می‌آورد.

وی احداث این آزادراه را با رعایت مسایل و ملاحظات زیست محیطی و کمترین آسیب به طبیعت منطقه دانست و عنوان کرد: ‌مسیر این آزادراه به گونه‌ای طراحی شده است که بر اساس نقشه‌های محیط زیست در محدوده پارک ملی و پناهگاه حیات وحش استان قرار نگرفته است.

محمدزاده همچنین از دسترسی این مسیر به منطقه گردشگری تخت جمشید خبر داد و اظهار کرد: از آنجایی که بازدید از منطقه تاریخی تخت جمشید در برنامه سفر تمامی گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند و هموطنانی که قصد سفر به شیراز را دارند گنجانده می‌شود در قطعه شش این آزادراه با استفاده از یک تبادل به جاده قدیم و تخت جمشید متصل می‌کند که دسترسی گردشگران خارجی به اینبنای باستانی را تسهیل می‌کند.

وی تکمیل این آزادراه را موجب کاهش 134 کیلومتری مسیر شیراز تا اصفهان دانست و گفت: با احداث این مسیر زمان سفر خودروهای سواری به 100 دقیقه، اتوبوس به 115 دقیقه و مینی‌بوس به 140 دقیقه کاهش می‌یابد و با توجه به روسازی بتنی این آزادراه برای اولین بار در کشور، آلودگی‌های زیست محیطی در منطقه نیز کاهش می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر ترافیک عبوری خودروها از محور موجود روزانه 17 هزار خودرو است. پیش‌بینی می‌شود در سال 1397که اولین سال بهره‌برداری از آزادراه است حدود 13 هزار خودرو روزانه از مسیر آزادراه عبور کند.

شناسه مطلب : 3863|
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار : 0
انتشار یافته : 0
نظر شما
نام: *
 
ایمیل :
 
نظر شما: *