ب
ب
معاون اول رییس جمهور گفت:

پیشرفت فیزیکی 15 درصدی قطعه یک آزادراه تهران- شمال در عرض هشت ماه

معاون اول رییس جمهور صبح امروز در بازدید از قطعه یک آزادراه تهران- شمال گفت: امروز شاهد پیشرفت کاری فراوانی در آزادراه تهران- شمال هستیم. در بازدید سال 1394 پیشرفت کار در قطعه یک 44 درصد بود و هم اکنون با گذشت هشت ماه، پیشرفت فیزیکی آن به 59 درصد رسیده است، امیدواریم این پروژه در بهار 1396 آماده بهره‌برداری شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، صبح امروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، علی نورزاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مسئولان استانی از قطعه یک آزادراه تهران شمال بازدید کردند.

جهانگیری  روند اجرای این قطعه را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: امروز شاهد پیشرفت کار زیادی در قطعه اول آزاد راه تهران - شمال هستیم. در بازدید سال 1394 پیشرفت کار این قطعه 44 درصد بود اما هم اکنون پیشرفت فیزیکی قطعه نخست با گذشت هشت ماه به بیش از 59 درصد رسیده است.

وی افزود: این نشان می‌دهد توان مهندسی و فنی ایران بسیار ارتقا پیدا کرده است و پیمانکاران ایرانی باید بتوانند در پروژه‌های بزرگ بین‌المللی نیز حضور داشته باشند.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی اراده جدی دارد تا آزادراه تهران - شمال را با سرعت بیشتری اجرا کند و اکنون شاهد پیشرفت خوبی در این آزادراه هستیم ، به طوری که در روزهای تعطیل نیز کارگاه‌های پیمانکاران بسیار فعال است.

وی محدودیت اصلی در اجرای پروژه‌ها را تامین منابع مالی عنوان کرد و گفت: همانطور که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد، این آزادراه به 80 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، در حالی که در بودجه امسال 200 میلیارد ریال برای تکمیل این پروژه اختصاص یافته است.
جهانگیری گفت: اگر 2 هزار میلیارد ریال هم در بودجه امسال برای این پروژه اختصاص داشت، اعتبار ناچیزی بود، لذا مسئولان اقتصادی کشور باید برای تامین منابع مالی راهکارهای مناسبی پیدا کنند.

آزادراه تهران- شمال روسازی بتنی می‌شود

وزیر راه و شهرسازی در این بازدید گفت:  طبق برنامه‌ریزی، قطعات 2،1 و 3 آزادراه تهران شمال به خاطر مقاومت در برابر سرما و گرما و کاهش هزینه‌ها با روسازی بتنی اجرا می‌شود.

عباس آخوندی با اشاره به فعال بودن 104 جبهه کاری در قطعه یک عنوان کرد: امروز جبهه‌های کاری زیادی در این پروژه فعال است و این پروژه را می‌توان جزو بزرگترین کارگاه‌های سازندگی کشور قلمداد کرد.

وی با بیان اینکه دولت و بنیاد به عنوان شریک پروژه در بحث تامین مالی به تعهدات خود عمل کرده‌اند گفت: در این پروژه پرداخت پیمانکاران مطابق زمان‌بندی انجام شده است و پیمانکاران نیز طبق زمان‌بندی کار می‌کنند. همه کارها در پروژه از طریق مناقصه و رقابت است و هیچ قطعه‌ای بدون مناقصه واگذار نمی‌شود.

آخوندی  با بیان اینکه از 7 پیمانکار پروژه که فعال هستند فقط یک پیمانکار مربوط به بنیاد مستضعفان است، گفت: این نشان از رقابتی بودن انتخاب پیمانکاران در پروژه دارد و تلاش می‌کنیم قطعه یک تا بهار 1396 زیر بار عبور ترافیک رود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در احداث آزادراه تهران- شمال نسبت به معماری جاده توجه خاصی خواهد شد و تلاش می‌کنیم، معماری پل‌ها، تونل‌ها و مسیر به طور تخصصی بررسی و اجرا شود.

وی در خصوص قطعات دیگر این آزادراه افزود: قطعه دوم آزادراه تهران- شمال به طول 22 کیلومتر است، 9 کیلومتر تونل دارد و تونل 6 هزار 400 متری البرز که بزرگترین تونل جاده‌ای کشور است در حال احداث است.

آخوندی اظهار داشت: بخش شرقی تونل البرز به میزان 4 هزار متر اجرا شده است، اما مسیر برگشت تونل در غرب با دستگاه حفر تونل TBM به صورت کامل اجرا می‌شود.

وی گفت: این اولین‌بار است که تونل با قطر 13 متر با دستگاه TBM به صورت فول اجرا می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: اگر تونل البرز تکمیل شود، قطعه دوم آزادراه تهران شمال را می‌توان به سرعت اجرا کرد و زیر بار عبور ترافیک برد.

در ادامه این بازدید مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی ماهانه قطعه یک آزادراه تهران-شمال 0.17 درصد بود که امروز به بالای 3 درصد رسیده است و در تیرماه امسال به 3.5 درصد افزایش می‌یابد.

علی نورزاد با بیان اینکه منطقه یک آزادراه تهران-شمال بهار 96 زیر بار ترافیک می‌شود، گفت: امروز این پروژه 59 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 104 جبهه کاری امروز در قطعه یک فعال است که تا ماه آینده به 120 جبهه کاری افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: در حال حاضر 7 پیمانکار فعال در منطقه یک آزادراه تهران-شمال فعالیت می‌کنند.

نورزاد یادآور شد: با تکمیل منطقه یک به طول 32 کیلومتر، فاصله تهران تا روستای شهرستانک 60 کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.

شایان ذکر است:  قطعه یک این آزاد راه به طول 32 کیلومتر دارای 16 پل رفت و برگشت و 32 هزار متر تونل رفت و برگشت است و با افتتاح این منطقه، فاصله تهران تا چالوس 60 کیلومتر کوتاه تر می شود
قطعه دوم این آزادراه حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی 25 کیلومتر است، تونل های بلند البرز به صورت رفت و برگشت هر یک به طول 6 هزار و 450 متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه تر می شود.

قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر، به طول تقریبی 46 کیلومتر است.

قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت های بلند آن یک خط کندرو نیز وجود دارد و هم اکنون زیر عبور ترافیک قرار گرفته دارد.

شناسه مطلب : 3644|
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار : 0
انتشار یافته : 0
نظر شما
نام: *
 
ایمیل :
 
نظر شما: *