ب
ب

تحقق اقتصاد مقاومتی با استفاده حداکثری از سایر منابع

معاون برنامه‌ریزی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: جذب منابع اعتباری از 24 هزار و 725 میلیارد ریال در سال 1393 به بیش از 40 هزار میلیارد ریال در سال 1394 افزایش یافته است که حاکی از رشد 63 درصدی منابع اعتباری جذب شده در سال 1394 است در حالی که کل اعتبار فصل حمل و نقل در قانون بودجه سال 1394معادل 6 هزار و 500 میلیار ریال بوده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، محمد ریاحی ضمن اشاره به قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت در سال 1376 عنوان کرد: این اوراق به منظور مشارکت عموم در اجرای طرح‌های عمرانی انتفاعی دولت مندرج در قوانین بودجه سنواتی و طرح‌های سودآور تولیدی و ساختمانی و خدماتی، به دولت، شرکت‌های دولتی، موسسات عام المنفعه و شرکت‌های وابسته به دستگاه‌های مزبور اجازه می‌دهد طبق قانون بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح‌های مذکور را از طریق انتشار و عرضه اوراق مشارکت تامین کند.

وی با اشاره به پایین بودن ریسک این اوراق عنوان کرد: این اوراق با تضمین بازدهی از سوی دولت و نرخ سود علی الحساب مشخص در بین کلیه اوراق بهادار دارای کمترین ریسک  است و از جمله مزایای آن می‌توان به تامین مالی پروژه‌های عمرانی، جمع‌آوری منابع و هدایت آن به بخش‌های تولیدی، تنظیم نقدینگی مازاد در اقتصاد توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی و تامین منابع مالی برای دولت اشاره کرد.

معاون برنامه‌ریزی رقم مصوب سال 1394 برای انتشار اوراق مشارکت را 235 هزار میلیارد دانست و افزود: مواد قانونی مرتبط با انتشار اوراق مشارکت در قانون بودجه سال 1394 کل کشور در بندهای (الف) تا (ح) و همچنین بند (ل) گنجانده شده است که از این بندهای مزبور، شرکت ساخت وتوسعه از اوراق مشارکت موضوع بندهای (ب) و (ج) بهره‌ گرفته است.

وی افزود: طبق مفاد بند( ب) تبصره یاد شده، به دولت اجازه داده شده تا سقف 50 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با تضمین خود  منتشر نماید که سهم وزارت راه و شهرسازی از این رقم معادل 30 هزار میلیارد ریال بوده و از این رقم20 هزار و 490 میلیارد ریال به شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اختصاص دارد.

ریاحی عملکرد شرکت ساخت را در این زمینه مثبت ارزیابی کرد و گفت: شرکت ساخت در سال 1394 معادل 18 هزار و 420 میلیارد ریال از رقم مذکور را در قالب بند (ج) تبصره( 6) برای پرداخت به پیمانکاران مورد استفاده قرار داده است. مابقی رقم مصوب اختصاص یافته به میزان 2 هزار و 70 میلیارد ریال نیز در دست پیگیری است تا دریافت و نسبت به پرداخت آن اقدام شود.

معاون برنامه‌ریزی رشد 20 برابری جذب اوراق مشارکت از سوی شرکت ساخت نسبت به سال 1393 را گامی مهم در این راستا برشمرد و اظهار امیدواری کرد تا این رقم در سال‌های بعد نیز با رشد چشمگیری در مشارکت بخش خصوصی در احداث زیربناهای حمل و نقل کشور همراه باشد.

سهم 70 درصدی شرکت ساخت از اسناد خزانه اسلامی وزارت راه و شهرسازی

معاون برنامه‌ریزی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور  با اشاره به فروش اسناد خزانه اسلامی در سال گذشته و پرداخت برخی از مطالبات پیمانکاران عنوان کرد: اسناد خزانه اسلامی نیز نوع دیگر از اوراق بهادار است که دولت به منظور تسویه بدهی‌های خود بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران غیردولتی واگذار می‌کند و برای اولین بار در سال 1393 به عنوان ابزاری برای جبران کمبود درآمد دولت در بند (ط) تبصره(6) قانون بودجه لحاظ شد.

 وی اظهار داشت: این اسناد با سررسید یک تا سه ساله به منظور تسویه بدهی‌های مسجل دولت تا سقف 30 هزار میلیارد ریال به طلبکاران غیردولتی واگذار شد.

ریاحی سهم مصوب شرکت ساخت وتوسعه از اسناد خزانه سال 1393 را حدود 2 هزار و 746 میلیارد دانست و گفت: 1374 میلیارد ریال از آن معادل 50 درصد جذب و به پیمانکاران واگذار شد که 507 میلیارد در سال 1393 و 867 میلیارد ریال در سال 1394 جذب شده است.

وی با اشاره به افزایش سقف این اسناد در قانونه بودجه سال 1394 بیان کرد: این سقف در قانون بودجه سال 94 به 50 هزار میلیارد ریال افزرایش یافت که سهم وزارت راه و شهرسازی از این رقم معادل 24 هزار و 500 میلیارد ریال بود و حدود 6هزار و 937 میلیارد ریال آن به طرح‌های شرکت ساخت وتوسعه اختصاص یافت که با همت و تلاش‌های شبانه روزی مسئولان شرکت ساخت وتوسعه  رقم 6 هزار و 837 میلیارد ریال آن معادل 98 درصد به پیمانکاران واگذار شد.

اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی پشتوانه‌ی طرح‌های زیربنایی کشور

ریاحی با مقایسه عملکرد شرکت ساخت وتوسعه در جذب منابع اظهار امیدواری کرد و گفت: میزان جذب منابع اعتباری از 24 هزار و 725 میلیارد ریال در سال 1393 به 40 هزار و 326 میلیارد ریال در سال 1394 افزایش یافته است که حاکی از رشد 63 درصدی جذب منابع اعتباری در سال1394 دارد و این در حالی است که کل اعتبار فصل حمل و نقل در قانون بودجه سال 1394 کل کشور معادل 6 هزار و 500 میلیارد ریال است.

وی افزود:  با توجه به شرایط ویژه اقتصادی کشور و با در نظر گرفتن رقم 40 هزار میلیارد ریالی منابع اعتباری جذب شده در سال 1394، تنها حدود 37 درصد این اعتبارات به منابع عمومی اختصاص داشته است و این در حالی است که 67 درصد باقیمانده منابع اعتباری به اوراق مشارکت و اسناد خزانه اختصاص داشته که نشان دهنده نقش مهم این دو ابزار مالی در تامین منابع مورد نیاز برای اجرای طرح‌های عمرانی در سال گذشته بوده است.

معاون برنامه‌ریزی در انتها خاطر نشان کرد: علیرغم کاهش 35 درصدی جذب منابع عمومی در سال 1394 نسبت به سال قبل از آن، میزان جذب اسناد خزانه دارای رشد 12 برابری و میزان جذب اوراق مشارکت دارای رشد 20 برابری نسبت به سال 1393 بوده است. این امر خبر از رویکرد شرکت ساخت برای استفاده حداکثری از سایر منابع و اتکای کمتر بر منابع عمومی می‌دهد وآمار و ارقام نشان از تحقق این هدف‌گذاری دارد.

شناسه مطلب : 3639|
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار : 0
انتشار یافته : 0
نظر شما
نام: *
 
ایمیل :
 
نظر شما: *