ب
ب

آذربایجان آماده سرمایه گذاری برای ساخت خط آهن رشت-آستارا

معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان از راه‌آهن قزوین-رشت گفت: برای ساخت راه آهن رشت- آستارا 13 هزار میلیارد ریال اعتیار نیاز است که جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری در این خط ریلی را به میزان 500 میلیون دلار پیشنهاد داده و مذاکرات برای مشارکت روسیه در این خط ریلی نیز ادامه دارد.

 به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه، معاون وزیر راه و شهرسازی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان، استاندار گیلان و جمعی از مدیران  و معاونان وزارت راه و شهرسازی از روند اجرایی راه آهن قزوین - رشت - آستارا بازدید کردند.

 در این بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اشتیاق کشورهای همسایه برای سرمایه‌گذاری در اجرای این طرح گفت: با امتداد راه آهن قزوین-رشت، حمل بارهای مربوط به جمهوری آذربایجان ، قفقاز و روسیه از طریق شبکه سراسری جمهوری آذربایجان وارد ایران شده و از داخل ایران در قالب حمل و نقل ترکیبی به نقاط مختلف جهان ترانزیت خواهد شد.

علی نورزاد همچنین از جانمایی ایستگاه دیگری در رشت خبر داد و گفت: به دستور وزیر راه و شهرسازی، شرکت زیرساخت با هماهنگی استانداری گیلان درحال انجام مطالعات برای جانمایی ایستگاه دیگری در داخل شهر رشت است.

وی افزود: راه آهن رشت - انزلی نیز بطول 41 کیلومتر در قالب سه قطعه طراحی شده است که ساخت قطعه اول آن به طول 18 کیلومتر در حال اجراست و به بندرانزلی و منطقه آزاد انزلی متصل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه اظهار داشت: زیرسازی این مسیر بیش از 20 درصد پیشرفت  فیزیکی دارد و در مجموع براساس برآوردهای اولیه برای ساخت آن، چهار هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار  نیاز است.

مشارکت کشور آذربایجان در احداث راه‌آهن رشت- آستارا

"شاهین مصطفی یف"، وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان در جریان بازدید از محل احداث پایانه راه‌آهن و خط ریلی آستارا – آستارا گفت: به دنبال برگزاری نشست‌های مربوط به کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان ، به سرانجام رسیدن کریدور ریلی شمال - جنوب مورد تاکید قرار گرفت.

وی با اشاره به برگزاری کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در مهرماه سال گذشته در آستاراهای دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اضافه کرد: در سفر اخیر رئیس جمهوری آذربایجان به ایران در سالجاری، دو سند همکاری در رابطه با هماهنگی خط آهن ایران و آذربایجان امضا شد و ما در این مدت کم، توانستیم مراسم احداث پل ریلی را آغاز کنیم.

مصطفی یف هدف از سفر به ایران را بررسی کریدور شمال - جنوب در مسیر راه‌آهن قزوین- رشت- آستارا بیان کرد و گفت: پروژه راه‌آهن قزوین - رشت از پیشرفت قابل توجه 90 درصدی برخوردار است و این امر ما را برای اتمام هر چه سریعتر این خط ریلی تا آستارای جمهوری اسلامی ایران و سپس اتصال به آستارای جمهوری آذربایجان امیدوار می کند.

وی افزود: در بازدیدی که از مسیر راه آهن رشت - آستارا به عمل آمد، جمهوری آذربایجان آمادگی لازم برای سرمایه گذاری مشترک در این پروژه را دارد.

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان اعتبار لازم را برای این پروژه در نظر گرفته، خاطرنشان کرد: هشت کیلومتر خط ریلی جمهوری آذربایجان تا رودخانه مرزی «آستاراچای» تا پایان سال 2016 میلادی به اتمام می رسد.

مصطفی یف تاکید کرد: دولت آذربایجان برای این پروژه ، تمام همت خود را به کار بسته و بودجه مناسبی نیز در نظر گرفته و بر اساس توافق، ساخت پل ریلی با مشارکت دو کشور انجام می شود.

 نقش راه آهن قزوین- رشت  در گسترش روابط کشورهای منطقه

 در خلال این بازدید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان عنوان کرد: راه آهن قزوین- رشت- آستارا و اتصال آن به جمهوری آذربایجان، علاوه بر حمل بار، به مسیر مهم گردشگری برای کشورهای منطقه تبدیل می‌شود.

محمود واعظی اظهار داشت: اتصال این راه‌آهن بسیار مهم است چون علاوه بر حمل بار و کالا ، موجب گسترش روابط بین کشورهای منطقه می‌شود و از نظر ارتباطات مسافربری نیز حائز اهمیت است.

وی افزود: اتصال راه آهن ایران به آذربایجان تصمیمی است که توسط روسای جمهوری دو کشور اتخاذ شده و مسئولان ذیربط نیز با جدیت بدنبال اجرایی شدن این تصمیم هستند.

واعظی یادآور شد: با توجه به اینکه در طول سال، بیش از یک میلیون گردشگر از جمهوری آذربایجان به ایران سفر می کند و شمار گردشگران ایرانی که به این کشور می روند نیز چندین برابر افزایش یافته ، این مسیر برای هر دو طرف بسیار مهم است .

وی هدف از بازدید هوایی و زمینی هیات آذربایجانی به ریاست شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان از راه آهن قزوین - رشت را آشنایی با پیشرفت این خط ریلی دانست و تصریح کرد: با توجه به استقبال مردم آذربایجان از زیارت امام رضا(ع) ، موافقت شده تا دو ماه آینده راه‌آهن بین نخجوان و مشهد راه اندازی شود تاسفر به مشهر مقدس تسهیل شود.

واعظی ادامه داد: این مسیر در آینده تبدیل به کریدور شمال - جنوب می‌شود که هم کشور آذربایجان هم کشورهای روسیه و منطقه قفقاز و هم اروپا می توانند از این مسیر به شبه قاره هند و خلیج فارس متصل شوند.

 گفتنی است کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در مهرماه سال گذشته سند توافقنامه‌ای مبنی بر اتصال راه آهن سراسری آذربایجان به ایران و در آینده، اتصال آن به رشت و قزوین امضا کردند

سند مذکور با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران ، وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان ، رئیس شرکت راه آهن جمهوری آذربایجان و مدیرعامل شرکت راه آهن ایران به امضا رسید و تعیین شد تا طرف آذری، هشت کیلومتر راه آهن را تا نقطه صفر مرزی ادامه دهد و طرف ایرانی نیز در قالب این توافقنامه، تا دو کیلومتر خط راه آهن را ادامه خواهد داد تا این خط ریلی در نهایت به پایانه متصل شود.

 

 

شناسه مطلب : 3617|
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار : 0
انتشار یافته : 0
نظر شما
نام: *
 
ایمیل :
 
نظر شما: *