ب
ب

سرمایه گذاران فرانسوی در راه ایران

امروز با توجه به زمینه‌های فراوان توسعه، دسترسی به نیروی انسانی متخصص، امنیت مناسب سرمایه‌گذاری در مقایسه با کشورهای خاورمیانه، ریسک پایین سرمایه‌گذاری و دسترسی به انرژی ارزان و... سرمایه گذاران خارجی ایران را بهشت سرمایه گذاری می‌دانند که این امر در ماه‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است به نحوی که پس از حضور هیات‌هایی از کشورهای چین، کره، اتریش، ژاپن و استرالیا در شرکت ساخت‌وتوسعه شاهد حضور هیاتی از فرانسه به منظور مشارکت در احداث طرح‌های زیربنایی نیز بودیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، این هیات فرانسوی با ابراز تمایل به مشارکت در پروژه های زیرساختی حمل و نقل ایران اظهار امیدواری کردند تا بتوانند به عنوان یکی از شرکای تجاری ایران در ساخت یکی از طرح های ریلی یا آزادراهی حضور یابند.

با توجه به شرایط خاص کشور به لحاظ کمبود منابع جهت تکمیل پروژه های زیرساختی حمل و نقل و منافع حضور سرمایه های خارجی در کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این دیدار ضمن تشریح پروژه های آماده سرمایه گذاری در ایران از فراهم نمودن بسترهای لازم برای حضور سرمایه گذاران خارجی در زیربناهای حمل و نقل خبر داد. امری که امروز با گشایش راه‌های ارتباطات بین المللی در بودجه‌های تنظیمی دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفته تا بتوان از شیوه‌های مختلف سرمایه‌گذاری با کمترین ریسک و روش‌های BOT و BLT یا همان ساخت و بهره‌برداری و انتقال یا ساخت و اجاره و انتقال به درستی بهره برد.

از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی نیز آیین‌نامه اجرای قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها و سایر منابع پولی و مالی کشور که امسال ابلاغ شد را فعال کرده است. بنابر این رویکردها همگی به سمت تشویق سرمایه‌گذاران بوده و شرایط به نحوی فراهم شده است که دولت نیز اصل و سود سرمایه آنها را تضمین خواهد کرد. به این ترتیب که سرمایه و سود مورد انتظار از محل بهره‌برداری پروژه، مستهلک می‌شود و چنانچه در دوره زمانی که در قرارداد پیش بینی شده بنا به هر دلیلی سرمایه‌گذار به سود مورد نظرش نرسد، دولت تضمین می‌کند که سرمایه‌گذار به سود تضمین شده را دریافت نمیاد که این کار از طریق افزایش دوره قرارداد یا خرید کل پروژه و انتقال آن به وزارت‌راه سرمایه مستهلک تمهید می‌شود. اینها همه نشان از مهیا بودن شرایط حضور سرمایه‌گذاران با کمترین ریسک و بالاترین اطمینان در شرایط فعلی ایران دارد.

حالا باید منتظر ماند و دید مذاکره با هیات های مختلف خارجی برای سرمایه گذاری در بیش از 1100 کیلومتر آزادراه و بیش از 3 هزار کیلومتر راه‌آهن به کجا می انجامد و کدام کشورهای خارجی شانس حضور سرمایه‌گذاری در زیرساخت های حمل و نقل ایران را دارند؟

 

شناسه مطلب : 3607|
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار : 0
انتشار یافته : 0
نظر شما
نام: *
 
ایمیل :
 
نظر شما: *